Onko nämä menkat vai valko vuoto..
08.06.2017
Siis mulla varmaan yks kk sit kun kävin vessassa niin mun virtsa oli jostain keltaista ja sit vähän haaleen punasta. Kuitenki siitä onnet ton verran aikaa.. Nyt mulla on saattanu alkaa valkovuoto (( oon aika varma et on.
Kiitos jos vastaat!!
Sss
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
13.06.2017
Moi "Sss"!
Kiitos sinulle kysymyksestäsi! Elät uutta ja jännittävää aikaa elämässäsi ja on mukavaa kuulla, että tarkkailet omaa terveyttäsi.
Valkovuoto on merkki siitä, että kehosi on muuttumassa aikuisen naisen kehoksi. Joskus valkovuotoa voi ilmetä vuodenkin verran ennen kuin kuukautiset alkavat. Valkovuoto on vaaleaa eritettä, jonka määrä ja koostumus voivat vaihdella kuukautiskierron eri vaiheissa. Puolivälissä kiertoa vuoto voi olla kirkkaampaa ja venyvämpää ja lähempänä kuukautisia taas rusehtavampaa.
Onko sinulla muita murrosiän merkkejä, kuten kasvupyrähdys, rintojen kasvamista tai karvoituksen ilmaantumista? Kuukautiset alkavat yleensä kasvupyrähdyksen jälkeen, mutta jokaisen keho on yksilöllinen. Murrosiän muutokset voivat hämmentää, mutta ne ovat ihan luonnollisia ja onneksi muutokset eivät kaikki tapahdu ihan yhdessä yössä. Lisää murrosiästä voit lukea Väestöliiton sivuilta.
Yleensä sekä valkovuoto että kuukautiset huomataan niin selvästi tahraisina pikkuhousuina, että tietää jo hyvin suurella todennäköisyydellä, että kyseessä on valkovuoto tai kuukautisvuoto. Kerroitkin, että olet jo aika varma valkovuodon ilmaantumisesta, joten oletettavasti myös tulet selvästi huomaamaan, kun kuukautisesi alkavat.
Mainitsemassasi tilanteessa on voinut olla toki kyse kuukautisista, mutta et maininnut, että vuotoa olisi ollut useampana päivänä. Vuodon ainutkertaisuus päivän sisällä viittaisi johonkin muuhun kuin kuukautisiin. Veri näkyy yleensä myös selvänä punaisena verenvuotona tai joskus ennen kuukautisia tai kuukautisten loppupuolella ruskeampana vuotona. Vuoto on omaa "itsenäistä" vuotoaan ja ei liity virtsaamiseen, eli vuotoa tulee, vaikkei virtsaisikaan. Oliko sinulla joitakin muita oireita tuolloin virtsatessasi? Jos vereen viittaavaa punaisuutta oli vain virtsatessa, olisi hyvä, että kävisit juttelemassa lääkärin kanssa, sillä kyse voi olla jonkinlaisesta tulehduksesta. Välillä myös jotkin ruoka-aineet, kuten punajuuri, voivat värjätä virtsaa. Tai voihan olla, että valo osui jotenkin niin, että sai virtsan näyttämään eri väriseltä. Joka tapauksessa vielä varmemman vastauksen saat lääkäriltä tai terveydenhoitajalta.
Eipä tuosta olisi haittaa, jos laittaisit ylös itsellesi, milloin sinulla ilmeni mahdollisesti tuota kuukautisvuotoa. Jos jossain vaiheessa käy samoin, voit seurata kalenterin avulla, löytyykö jotakin yhdenmukaisuutta vuodon tai kuukautisiin viittavien oireiden suhteen. Oma kuukautiskiertonsa on muutenkin hyvä opetella tuntemaan, kun sen aika on, joten voit lukea lisää asiasta täältä. Kierto voi olla aluksi epäsäännöllinen, eli älä huolestu, eiköhän tilanne hieman tasaannu, kun aikaa kuluu.
Juttele jonkun luotettavan aikuisen kanssa mietteistäsi ja kuukautistesi odottamisesta. Se voi tuntua oudolta, mutta moni lähipiirisi nainen on kokenut ihan vastaavanlaisia tuntemuksia tai tuskastumisia. Siksi niin moni voikin tukea sinua, jos vain kaipaat tässä tilanteessa tukea. Lisää kuukautisista voit lukea Nuortenelämän sivuilta.
Jos päädyit siihen tulokseen, että kyseessä eivät sittenkään olleet vielä kuukautiset, ei kannata silti turhautua. Olet vielä nuori ja kehityksesi etenee omaa tahtiaan. Kuukautisvuotoa ilmenee yleensä monen vuosikymmenen ajan, joten sinulla on vielä monet kuukautiset edessäsi, kunhan vain maltat vielä hetken odottaa.
Onnea tähän hetkeen ja myös tulevaisuuteen, kaikki menee hyvin! Iloista kesää, toivoo Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.