kondomi vai ei
28.02.2019
Moi. Onko paljon eroa siinä, miltä tuntuu yhdyntä ilman kondomia ja vastaavasti kondomin kanssa? Siksikö monet eivät kondomia pidä, että sen kanssa ei tunnu yhtä hyvälle? Onhan ihmisillä tietoa kondomin käytön tärkeydestä. Mielestäni on ymmärrettävää, ettei sitä käytetä, jos seksi ei sen kanssa tunnu juuri miltään. Eikö se häiritse nautinnon saavuttamista myös suuseksissä? Ja kukapa haluaisi ottaa pahanhajuista ja makuista kondomia suuhunsa. Jos vastaisitte tähän sekä seksuaaliterveyden, että seksistä nauttimisen näkökulmasta.
Hannele klippt2

Nuorisotiedottaja Hannele Vastaa
13.03.2019
Hei! Kyselit kondomin käytöstä. On totta, että kondomin kanssa yhdyntä tuntuu vähän erilaiselta kuin ilman. Uskon, että tätä suurempi  syy joillakin on , että ei pidä on kondomin käytöstä on se,  että se pitää laittaa päälle ja näin ns.keskeyttää muu touhu, kondomin laitto voi hetkellisesti latistaa tunnelmaa, mutta kuuluu vastuullisen ihmisen käytökseen ja kertoo vain siitä että välittää ja on valmis seksiin kun käyttää ehkäisyä.
Kondomeja on paljon erilaisia, on myös kondomeja joissa on nyppyjä ja juomuja joiden tarkoitus on lisätä molempien nautintoa. Kondomeissa on usein mukava liukastusaine mikä lisää nautintoa ja helpottaa yhdyntää. On olemassa kondomeja joissa on mukana maku esim. banaani, suklaa, kookos. Kondomi on todella ohut ja yhdyntä kyllä tuntuu hyvälle kondomin kanssakin. Kondomi on kuitenkin ainoa ehkäisymuoto joka suojaa sukupuolitaudeilta, itsensä ja kumppanin suojaaminen on kuitenkin kaikkein tärkeintä. Seurustelusuhteessa voi harkita muita ehkäisymuotoja kuten esim. e-pillerit, jos olet vakituisessa suhteessa (käytössä ehkäisy) ja luotat kumppaniin niin silloin kondomin käyttöä ei tarvita.
Mukavia kevätpäiviä sulle! :)
Ystävällisin terveisin seksologi Hannele :)