Mulla on syömishäiriö
11.02.2023
Hei! Oon 23v opiskelija ja mul on ongelmia mun syömisen ja kehonkuvan kanssa. Oon hakenut ja saanut apua mun ahdistuneisuuteen ja muihin mt-ongelmiin, mut en oo missään vaiheessa pystynyt kertomaan kenellekään että mulla on myös syömishäiriö (tai ainakin vähän häiriintynyt keho- ja ruokasuhde) multa on jopa kysytty siitä, mutta oon kieltänyt asian, koska häpeän sitä liikaa.
Mulle suositeltiin (muiden ongelmien takia) psykoterapiaa ja oon aloittamassa sen muutaman kuukauden päästä.
Voin tällä hetkellä melko huonosti syömishäiriöoireilun takia ja välillä harkitsen kertovani siitä. Mua vaan mietityttää, että voinko edes saada samaan aikaan apua syömishäiriöpoliklinikalta, jos saan myös Kelan kuntoutuspsykoterapiaa?
Varmasti voisin ottaa syömisasiat puheeksi myös psykoterapiassa, mutta en tiedä onko löytämälläni psykoterapeutilla syömishäiriöosaamista.
Millaista apua Vaasan syömishäiriöpoliklinikalta voi saada? Onko mun edes mitään järkeä hakea apua, jos en oo vielä sairaalloisen alipainoinen? Tai varsinkaan, jos en oo joka päivä edes motivoitunut parantumaan. Voiko mua kukaan edes auttaa mitenkään? Salaa syömishäiriöinen
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
14.02.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Onpa hienoa, että uskalsit ottaa merkittävän askeleen ja kirjoittaa meille asiasta. Olen myös iloinen kuullessani, että olet saanut apua mielenterveyden haasteisiisi ja olet jaksanut voinnistasi huolimatta sellaista hakea. Hienoa, että tiedät psykoterapian alkavan ihan pian. Se on varmasti iso apu elämän jokaisella osa-alueella!
Soitin puolestasi Vaasan syömishäiriötyöryhmään ja kyselin protokollaa, jonka mukaan asia yleensä hoidetaan. Kuulemma avun saaminen syömishäiriöpoliklinikalta samanaikaisesti yhdessä psykoterapian kanssa on mahdollista, joskin tapauskohtaista. Klinikalta kerrottiin, että monet asiakkaat saattavat kokea sen vain hivenen työlääksi siten, että he kokevat käyvänsä puhumassa samasta asiasta kahdessa eri paikassa. Sinun kohdallasi tämä ei välttämättä olisi niin, mikäli haluaisit kohdennetusti keskusteluapua liittyen juuri syömishäiriöösi klinikalta ja muihin haasteisiin psykoterapiasta. Klinikalta ei siis tyrmätty asiaa ettetkö voisi kumpaakin saada, ja etenkin esimerkiksi lääkitykset tai muut lääkärikäynnit voisivat hoitua klinikalta.
Tilanteesi selvittämiseksi sinun tulisi kuitenkin rohkaista mielesi ja pyytää lähete klinikalle. Lähetteen voit saada esimerkiksi kouluterveydenhuollosta, terveyskeskuksesta tai yksityiseltä puolelta. Muistathan, että terveydenhuollon ammattilaiset ovat kohdanneet monenkaltaisia ihmisiä erilaisine haasteineen. Syömishäiriössä ei ole mitään hävettävää! Ihmisillä on erilaisia vaivoja, sairauksia ja haasteita ja syömishäiriö on yksi niiden joukossa eikä tee sinusta millään tavalla huonompaa ihmistä! Toivon, että saisit hyvän kohtaamisen terveydenhuoltohenkilöstön kanssa ja kokemuksen siitä, että sinut otetaan tosissaan ja sinun terveydestäsi halutaan pitää huolta. Haluan myös muistuttaa, että syömishäiriöt ovat tuttuja henkilöstölle, jotka työskentelevät terveyden parissa.
Lääkäri katsoo lähetteen tarpeellisuuden tai osaa ohjata sinut muihin tahoihin, joista voisit hyötyä. Mikäli saat lähetteen klinikalle, on siellä ensimmäiseksi kartoitus; kartoituksen avulla tilanteestasi piirretään kokonaiskuva. Haluan myös muistuttaa, että syömishäiriöihin usein liittyy motivaatiovaikeudet parantua. Haluttomuus parantua ei siis ole este avun saamiselle, päinvastoin!
Vaikka psykoterapeutillasi ei olisikaan täysin kohdennettua syömishäiriöosaamista, olen kuitenkin varma, että kouluttautunut psykoterapeutti osaa yhdistää asioita ja auttaa oikeille raiteille. Useasti syömishäiriöt eivät esiinnykään yksinään, vaan taustalla on juurikin muita mielenterveyteen vaikuttavia ongelmia tai vääristyneitä uskomuksia, jotka oireilevat syömishäiriökäyttäytymisenä. Uskonkin siis, että saadessasi psykoterapiaa muihin asioihin, syömishäiriöoireilusi saattaa vähentyä kuin huomaamattaan. Et kertonut millaisesta syömishäiriöstä kärsit, mutta ymmärsin rivien välistä, että kyseessä olisi laihuushäiriö tai laihuuden ihannointi. Usein tällaisen taustalla saattaakin olla kontrollin tarvetta, joka saattaa kieliä esimerkiksi turvattomuuden tunteesta. Hauras tai negatiivinen minäkuva voi vaikuttaa tai esimerkiksi seksuaalisen hyväksikäytön seurauksena voi laueta syömishäiriöitä. Toki myös länsimainen kulttuuri, joka on eittämättä hyvin ulkonäkökeskeinen, vaikuttaa meihin kaikkiin. Muistathan kuitenkin, että kyseessä on sairaus, eikä se ole sinun syytäsi!
Olemassa on esimerkiksi Toivo-sovellus, jonka voi ladata puhelimeen esim. google play-kaupasta. Kys. sovelluksesta voi etsiä vertaistukea erilaisiin elämän haasteisiin. Hästägillä syömishäiriö tai hakemalla syömishäiriöliitto, voit löyttää syömishäiriöön vertaistukea. Syli:llä (eli syömishäiriöliitolla) on chat, johon voit osallistua täysin anonyymisti. Chat on auki keskiviikkoisin klo 18-19.30 sekä perjantaisin klo 14-15.30. Älä jää yksin tämän asian kanssa! Mitä pikemmin reagoit vääristyneeseen keho,- ja ruokasuhteeseesi, sitä parempi!
Vielä kerran: syömishäiriössä ei ole mitään hävettävää. Sinussa ei ole mitään hävettävää.
Toivon sinulle paljon voimia tulevalle matkalle itseesi tutustuessasi,
Halit,
t. Stinke