pippeli
05.05.2018
Kuuluuko pojan tuntea kiristävää tunnetta pippelissä, kun erektio alkaa? Voiko olla haittaa, jos pippeli sojottaa toiselle sivulle? Onko joku märkivä ongelma, kun pippeli kastuu terskasta erektiossa? Toimiiko kaikki hyvin, kun kivekset nousee erektiossa ylemmäs ja pippeli sykähtelee voimakkaasti juuri ennen siemensyöksyn tulemista? Mikä saa sperman tulemaan pippelistä ulos?

Seksuaalineuvoja ja nuorisotyöntekijä Pirjo/LOPETT Vastaa
16.05.2018
Hei,
kiitos kysymyksestä. Kuvasit siinä hyvin mitä tapahtuu kun on kiihottunut, saa erektion ja siitä seuraa siemensyöksy.
Erektion alkaessa tuntuu kiristystä. Erektiossa pippelin sisällä olevat kolme erillistä paisuvaiskudosta täyttyvät verellä ja silloin pippeli jäykistyy.
Pippeli on elin joka muuttaa kokoaan ja muotoaan. Se voi olla käyrä tai vino, se voi lepo tilassa roikkua suoraan alas, tai sitten vasemmalle tai oikealle. Erektiossa se voi myös sojottaa vinosti. Pippelin kastuminen erektiossa ennen siemensyöksyä on täysin normaalia. Keho tuottaa omaa liukastetta ns ” touhutippoja”. Tämä on kehon oma liukuvoide joka voi sisältää siittiöitä. Joten on tärkeää huolehtia ehkäisystä partnerin kanssa koko yhdynnän ajan.
Kivekset toimivat niin että kylmällä ja kiihottuessa ne nousevat lähelle kehoa. Tällä tavalla kehosi säätelee lämpötilan ylläpitoa, jota tarvitaan siittiöiden tuotantoon.
Siemenneste eli sperma on siittiöitä sisältävä erite. Siemenneste purkautuu orgasmin ja siemensyöksyn aikana virtsaputkesta. Itse siemensyöksyssä pippeli sykähtelee voimakkaasti. Eli nämä sykähdykset saavat purkauksen aikaiseksi. Siemensyöksyn saamiseen tarvitaan riittävä kiihotus.
Ystävällisin terveisin Pirjo Nylund, seksuaalineuvoja, nuorisotyöntekijä