ekasta kerrasta
31.07.2014
1. Minä ja tyttö seurusteltu hyvän aikaa ja eka kerta on kohta edessä. Miten ekasta kerrasta saa kaikkein mukavimman? On keskusteltu paljonkin ja ehkäisy on valittu. Mitä muuta kannattaa huomata? Kannattaako keskittyä esileikkiin paljonkin? Onko asennolla mitään väliä?
2. Mitä ja miten tytölle kannattaa tehdä esileikissä? Entä pojalle?
3. Onko tavallista kun me ollaan kumpikin ajeltu karvat pois ja halutaan olla paljaita ekalla kerralla?
4. Voiko tyttö nopeuttaa omaa orgasmia? Voinko minä hidastaa siemensyöksyn tulemista? Mihin siemensyöksyn voi antaa tulla ekalla kerralla tai muutenkin?
5. Itsetyydytys ei onnistu ilman kipua eli esinahka ei liiku käden mukana, kun penis on erektiossa. Eli esinahka liukuu täysin terskan taakse, kun ei ole erektiota. Erektiossa kiristää aika paljon. Onnistuukohan yhdynnät? Miksi kipua on aina vähemmän suuseksissä kuin itsetyydytyksessä?
6. Tytön kiihottaessa penis alkaa ikään kuin hyppiä ja sykkii aika kovasti ennen siemensyöksyä, joskus niin kovasti että tytön ote irtoaa peniksestä. Onko se epänormaalia?
6. Itsetyydytys ja jos tyttö hyväilee penistä onnistuu alusta loppuun vaikka on kipua. Onko kaikki okei vaikka sattuukin? aleksi 16

Nuorisotiedottaja Lena Vastaa
04.08.2014
Hei aleksi 16!
Hyvä, että kysyt meiltä sinua askarruttavista asioista! On täysin normaalia, että sinulla on ekaan kertaan liittyviä ajatuksia ja mietteitä ja yritämme vastata niihin parhaamme mukaan. Olette kuitenkin tyttöystäväsi kanssa tehneet jo tärkeimmän, eli puhuneet avoimesti tilanteeseen liittyvistä asioista kuten ehkäisystä ym. Peukku sille!
Olemme tietoa-sivuillemme keränneet kattavan paketin seksiä ja ekaa kertaa koskevia sivuja, kannattaa lukea ainakin tämä ja tämä ja tämä.
1. Kuten kirjoitamme linkitettyillä sivuilla, ei eka kerta aina ole yhtä "täydellinen" kuin mielessään on kuvitellut. Siihen liittyy usein hieman epämukavuutta ja yleistä epävarmuutta - mikä on täysin normaalia, eihän kukaan ole taitaja heti kättelyssä. Ekaa kertaa kuitenkin helpottaa avoimuus (joten olette oikealla tiellä), joka auttaa tekemään tilanteesta rennomman. Sillä juuri rentous ja se, että pystytte luottamaan toisiinne on erityisen tärkeää myös mukavuuden kannalta.
Tietenkin myös esileikki ja yleinen tunnelma, esim. se, että saatte olla rauhassa, eikä pelkoa siitä, että joku voi tulla keskeyttämään puuhanne, ole, ovat tärkeitä seikkoja. Esilekkiin kannattaa käyttää paljon aikaa, sillä 1. se auttaa teitä molempia pääsemään tunnelmaan, 2. se kiihottaa ja helpottaa itse yhdyntää ja 3. saatte nauttia kokemuksesta pidempään (sillä seksissähän ei ole kyse vain itse yhdynnästä, myös esileikki ja "jälkitunnelmat" ovat tärkeitä kokemuksen kannalta).
Mitään asentoja ei ennalta kannata miettiä, sillä silloin tilanne yleensä vaikeutuu "entisestään". Parempi, että etenette tilanteessa omien tuntemusten mukaan ja siten, mikä teistä tuntuu hyvältä. Mitään hankalia ja kokeellisia asentoja ei kuitenkaan kannata yrittää heti kättelyssä, niitä ehditte kokeilla myöhemminkin. ;)
2. Esileikkiin pätee pitkälti samat "säännöt" kuin itse yhdyntään - tehkää sitä, mikä teistä tuntuu hyvältä. Esileikkihän voi koostua jo pelkästään halailusta ja suutelemisesta, mutta tarkoitat varmasti mitä tehdä, kun etenette siitä. Mitään oikeita ja vääriä asioita ei välttämättä ole olemassa, sillä jokainen ihminen pitää hieman eri asioista. Yleisesti tytöt voivat pitää kaulan alueen suutelemisesta, rintojen hyväilystä (älä ole liian kovakourainen), sisäreisien, alavatsan ja alapään (etenkin klitoriksen) hyväilystä ja hellästä hieromisesta ja myös suuseksistä.
Pojat voivat pitää pitkälti samoista jutuista, parhaiten asia selviää kuuntelemalla ja tarkkailemalla toista osapuolta - huomaat kyllä mikä hänestä tuntuu hyvältä ja mikä ei. Ei myöskään ole häpeä kysyä häneltä miten tehdä ja onko näin hyvin. Lue lisää tästä!
3. Karvattomuus on jokaisen oma asia - jos haluatte molemmat olla karvattomia, on se teidän valintanne - mitenkän epänormaalia se ei ole. Tiedättehän kuitenkin, että häpykarvoituksella on oma tehtävänsä ja se todellisuudessa lisää alapään hygieniaa ja auttaa pitämään sen puhtaana. Siistiminen on siksi posliinia parempi vaihtoehto hygienian kannalta.
4. Tyttö ei sinänsä pysty "nopeuttamaan" orgasmiaan, eikä orgasmin edes kuulu olla yhdynnän päätavoite. Tietenkin esim. klitoriksen hierominen tai hyväily voi edesauttaa orgasmin tuloa, kuten myös kunnon esileikki.
Tässä kysymyksessä olemme vastanneet, miten siemensyöksyn tulemista voi hidastaa harjoittelun kautta. (Vastauksen loppuosa)
Helpoimmin siemensyöksystä "pääsee eroon", jos käytätte kondomia. Silloin se kerääntyy kondomin päässä olevaan "säiliöön". Jos käytätte hormonaalista ehkäisyä, voi sängylle tuoda esim. pyyhkeen tai paperia, johon sperman voi pyyhkiä.
5. Meidän on valitettavasti mahdotonta sanoa, tuleeko yhdyntä onnistumaan ilman ongelmia. Se selviää vain kokeilemalla. Seksin (ja itsetyydytyksen) ei kuitenkaan tule sattua - kireä esinahka voidaan korjata pienellä toimenpiteellä lääkärin vastaanotolla (jos hän katsoo siihen olevan syytä). Toimenpide kestää muutaman sekunnin ja siinä leikataan pieni viilto esinahkaan. Tämä viilto löysyttää esinhakaa ja haava paranee muutamassa päivässä. Jos esinahkasi aiheuttaa sinulle kovinkin paljon ongelmia eikä se tunnu löystyvän itsetyydytyksen avulla (voit käyttää liukuvoidetta tai hajusteetonta perusvoidetta ja yrittää venyttää esinahkaa varovaisesti päivittäin - tuloksia näkyy kyllä vasta kuukausien päästä, jos silloinkaan), kannattaa sinun harkita lääkärin puoleen kääntymistä.
Suuseksi on todennäköisesti itsetyydytystä hellävaraisempaa ja siinä myös liukuva liike on luontaisempi eikä välttämättä niin "kuivaa" kuin itsetyydytyksessä.
6. Peniksen sykkiminen on täysin normaalia ennen orgasmia, eikä siitä tarvitse olla huolissaan.
7. Kaikki ei ole okei, jos itsetyydytys ja hyväily sattuvat. Seksin ja siihen liittyvien asioiden kuuluu olla nautinnollisia, ei missään nimessä kivuliaita. Kivun aiheuttaa todennäköisesti kireä esinahka. Sinun olisi hyvä käydä kertomassa asiasta esim. kouluterveydenhoitajalle sitten kun koulut alkavat - hän voi arvioida, tarviiko sinun kääntyä lääkärin puoleen. Asiaa ei kannata hävetä, kireä esinahka on tavallista ja näyttämällä sen varmistuisit siitä, että kaikki on hyvin.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena (terveydenhoitajien ja kätilöiden aiempiin vastauksiin perustuen)