Erektion heikkous
15.12.2016
Moikka!
Olen 25 vuotias mies ja mua askarruttaa sellainen asia mikä koskee erektioo onko normaalia jos ei esim viikkoon tule seisokkia ja muutenki kun itse yrittää jtn tehdä niin se on hyvin vaivalloista saada kovaksi? En juo enkä polta eli nämä seikat eivät ainakaa vaikuta. Turku25
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
21.12.2016
Moikka "x"!
Kiitos kysymyksestäsi, tosi hienoa, että lähdit selvittämään sinua askarruttavaa asiaa.
Erektiohäiriö (http://www.seksuaaliterveysklinikka.fi/miesten_seksuaalihairiot/erektiohairiot/yleisyys_syyt_ja_tutkiminen ) on vaivaannuttava, mutta yleinen vaiva, sillä lähes jokainen mies saattaa joskus kokea vaikeuksia erektioon liittyen. Yleensä taustalla voivat olla ihan väsymys tai suorituspaineet. Suorituspaineista saattaa syntyä "oravanpyörä", jossa jo ennen erektiota pelätään erektiovaikeuksia ja näin ollen ei jännityksen takia saada aikaan seisokkia. Stressi ei ole hyvä asia erektion saamisen kannalta ja siksi kannattaa tyhjentää mieli kaikesta turhasta kuormituksesta ja yrittää keskittyä vain kyseiseen tilanteeseen sekä tuntemuksiin. Asia on tietysti helpommin sanottu kuin tehty, mutta itsetyydytyshetkeen kannattaa varata hyvin aikaa ja rauhallinen paikka, jotta mieli voisi rentoutua. Jos sinulla on kumppani, olisi tärkeää, että hänen kanssaan voisi keskustella avoimesti, jotta asiaan pystyttäisiin suhtautumaan lempeästi ja kannustavasti.
Mainitsitkin polttamisen ja alkoholin käyttämisen; ne ovat hallaa mieskunnolle. Mukavaa kuitenkin kuulla, että itse omaat terveelliset elämäntavat. Muitakin erektioon vaikuttavia tekijöitä on, esimerkiksi ylipaino ja eri lääkitykset, kuten verenpaine- tai mielialalääkitys. Et maininnut mitään näihin viittaavaa, joten todennäköisesti kyse ei ole näistä.
Erektiohäiriö ei itsessään ole sairaus, se on oire jostain. Kauanko sinulla on ollut kyseistä vaivaa? Pystytkö saamaan yöllisiä erektioita? Onko sinulla ollut mitään muita oireita, jotka voisivat viitata johonkin sairauteen, kuten diabetekseen tai verenpainetautiin? Jos aikaa on kulunut vain tämä viikko, voi kyse olla väliaikaisesta tilanteesta, kuten stressistä. Jos taas erektiovaikeuksia on kestänyt kauemmin, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.
Mikäli tilanne on pitkittynyt, ei silti syytä pelkoon ole; erektiohäiriöihin löytyy hoitomuotoja. Mitä kauemmin asiaa kuitenkin lykkää, sitä vaikeampaa voi oikeanlaisen hoitomuodon löytäminen olla. Asiassa ei ole mitään noloa, sillä lääkärit ovat tottuneet hoitamaan monia samanlaisia tapauksia aiemminkin. Jos sinua kiinnostaa, voit tutustua Erektiohäiriö -kyselykaavakkeeseen (http://www.terve.fi/lomake-erektiohairio-kyselykaavake ), jonka tehtävä on kartoittaa ja helpottaa lääkärin kanssa käytävää keskustelua.
On hyvä asia, että haluat huolehtia (seksuaali)terveydestäsi! Paljon tsemppiä ja rohkeutta, asiaan saadaan vielä ratkaisu!
Ystävällisin terveisin Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi.
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.