Esinahan jänne
17.06.2015
Peniksessäni on jonkinlainen jänne esinasta terskan päähän. Jänne on kireä ja vinossa. Esinahan liikuttelu erektiossa on vaikeaa, esinahka liikkuu ehkä vain millin tai pari. Kuulostaako tilanne hankalalta? Miten esinahka kuuluu liikkua normaalitilassa ja pitäisikö sitä pystyä liikuttelemaan täydessä erektiossakin? Peniksen kokokin kiinnostaa. Onko penis oikeasti paksu, kun ympärysmitta on 16 cm? Terskasta on paksumpi. Yhdynnät tekevät kipeää ja runkkaamisessa on hankala saada laukeamista ja siemensyöksyä ilman kipua. Joskus jänne vääntää terskaa hiukan alaspäin. Tela

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
18.06.2015
Hei!
Joillakin miehillä esinahan jänne (frenulum) voi olla niin kireä, että se aiheuttaa kuvailemasi lailla vaivoja ja kipua. Joskus jänne voi revetä ja silloin vertakin tulee todennäköisesti paljon. Jänne arpeutuu yleensä kyllä itsekseen mutta satttaa revetä helposti uudelleen.
Kireään jänteeseen voit saada apua pienellä poliklinisellä toimenpiteellä, joten sinun kannattaisi olla yhteydessä omaan kouluterveydenhoitajaasi tai näin kesän aikana terveyskeskukseen, josta saat lääkäriajan. Voitte aluksi jutella asiasta ja miettiä yhdessä lääkärin kanssa, kannattaako jonkinlainen toimenpide tehdä. Ja muista, että lääkärille tällainen vaiva ei ole mitenkään erikoinen vaan ihan normaali, joten siitä sinun ei ole syytä olla huolissasi. Pääasia on, että saat avun tähän vaivaan.
Esinahkakin voi olla kireä, mutta se saattaa löystyä esim. itsetyydytyksen myötä ja kireys helpottaa. Peniksen koko vaihtelee paljon hekilöstä riippuen mutta valtaosalla se on 9-17 cm välillä erektiossa. Ympärysmitta useimmilla on 8-12 cm erektiossa.
Eli mene reippaasti juttelemaan kireästä esinahasta ja ihopoimusta lääkärille, niin voitte yhdessä pohtia ratkaisua asiaan.
Terveisin, nuorisotiedottaja Jenny