esinahan liikkuvuus
29.06.2015
Hei. Saan esinahan pois terskan päältä helposti, kun penis on lepoasennossa , mutta erektiossa en saa sitä kokonaan pois. Onko tämä normaalia? Paraneeko vaiva itsestään/voiko itse tehdä jotain/pitääkö käydä näyttämässä lääkärissä? epätoivoinen
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
01.07.2015
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Hyvä, jos saat esinahan vedettyä taakse peniksen ollessa lepoasennossa. Se on yleensä merkki siitä, ettei esinahka ainakaan olisi tiukka/ahdas. Kerrot, että erektiossa et kuitenkaan saa esinahkaa kokonaan peniksen päältä pois. Tähän haluaisinkin esittää muutamia tarkentavia kysymyksiä, harmillista tietenkin, etten saa niihin vastausta. Kuinka paljon saat esinahkaa pois terskan päältä peniksen ollessa erektiossa? Aiheutuuko sinulle kipua siitä, että et saa esinahkaa kokonaan pois terskan päältä peniksen ollessa erektiossa? Estääkö esinahka sinua mahdollisesti masturboimasta, tai oletko kokeillut masturboida?
Mikäli et koe kipua ja jos masturbointikin onnistuu siitä huolimatta, että et saa erektiossa kokonaan esinahkaa pois terskan päältä, vaivasi vaikuttaa normaalilta. Varman vastauksen kysymyksiisi saat kuitenkin ottamalla yhteyttä oman alueesi terveysasemaan ja varaamalla ajan lääkäriin. Lääkäri voi nähdessään kertoa sinulle onko vaivasi normaali tai täytyykö sille tehdä jotain, ja jos täytyy niin mitä.
Ota siis rohkeasti yhteyttä lääkäriin, niin saat mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin selvyyden.
terveisin,
Miia, terveydenhoitaja – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.