Esinahan ongelmat
05.12.2016
Hei! Minulla on kysymys liittyen seksuaaliterveyteeni ja tarkemmin esinahan ongelmiin. Minulla todettiin koululääkärissä fimoosi ja sain lähetteen urologille, joka päätti, että esinahka pitää poistaa virtsaamista vaikeuttavan ahtauden vuoksi. Nyt kuitenkin kun leikkauksesta on jo paljon aikaa on ongelma se, että jäljelle jäänyt iho on hyvin kiinnikkeinen terskaan. Kirurgi kertoi, että leikkauksessakin todettiin voimakas kiinnikkeisyys ja, että sitä voitaisiin yrittää hoitaa vahvalla kortisonilla. En kuitenkaan enää päässyt urologin luo seurantakäynnille joten asia jäi niikseen. Pelkoni on, että iho saatta revetä kivuliaasti nyt kun seksuaalinen aktiivisuuteni on alkamassa. Kyseessä on siis "skin bridges" ja asia vaivaa minua. anonyymi123

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
16.12.2016
Hei ja anteeksi että vastaus kesti näin kauan. En usko että on paljon muuta mahdollisuutta kuin varata uusi aika urologin vastaanotolle, että pääset mahdolliseen uusintaleikkaukseen. Sitä varten tarvitset uuden lähetteen Vaasaan kirurgian poliklinikalle. Mutta, Kristinamedi siellä Kristiinankaupungissa tarjoaa mielestäni yksityisenä urologin palveluita. Nämä samat urologit ovat täällä Vaasassa töissä myös.
toivottavast saat pian avun vaivaasi. En usko että iho kuitenkaan repeää vaikka olisitki yhdynnässä. Itsetyydytys on tässäkin loistava keino "harjoittaa" tätä aluetta ja tunnustella varovasti miten onnistuu. Urologi saattaa kysyäkin asiasta ja sitten voit kertoa kokemuksestasi.
Hyvää joulun odotusta!
Kristiina, uroterapeutti