Esinahka ja terska
24.04.2025
Millä tavalla poikien esinahka on kiinni terskassa? Onko se kiinni kokonaan, vai onko esinahka kiinni vain muutamista kohdista jollakin kiinnikkeillä? Mikä saa aikaan, että esinahka irtoaa terskasta? Missä iässä se yleensä irtoaa, ja sattuuko se irtoaminen pippeliin?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
29.04.2025
Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!
Vauvalla esinahka peittää terskan kokonaan, ja esinahka on kiinnittynyt terskan pintaan. Lapsen kasvaessa alkavat kiinnikkeet irrota, ja irtoavat lapsuuden aikana yleensä kokonaan. Peniksen kasvaessa murrosiässä enemmän, väljenee esinahka entisestään ja kiinnikkeitä ei tulisi enää olla. Toisin sanoen kiinnikkeettä pääsee esinahka liikkumaan edestakaisin; toki kireyttä ja lievää ahtautta voi vielä olla. Esinahan irtoaminen voi tuntua epämiellyttävältä, mutta sen ei kuuluisi sattua todella kipeästi. Kiinnikkeitä ei saa väkivalloin irrotella, jotta ei tapahdu arpeutumista ja tunnon heikkenemistä.
Esinahan irtoamisen aika ihmisen elämänkulussa on yksilöllinen, mutta yleensä irtoaminen tapahtuu murrosiässä.
Yksi esinahan kiinnikkeistä on peniksen alla oleva frenulum, joka kiinnittää esinahan terskaan. Se on pysyvä rakenteellinen kiinnike, joka ei lähde luonnollisesti pois missään vaiheessa peniksellisen elämää.
Hyvää kevättä,
Terkuin Stinke