Helppii!
25.01.2014
Elikkäs oon 15vuotias poika ja mulla olis yks iso ongelma:/.Eli mun penis on vain 5cm pitkä erektiossa...Mut se on 3cm paksu niin jotkut kondomit paukahtaa rikki eikä penis mahu sinne emättimeen :( Tää on sairaan ärsyttävää!!! Onks normaalii?Ja p.s. Oon aika ylipainonen 69 kg ja oon 15v...Kiitos jo etukätee! Minää

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
27.01.2014
Hei Minää!
Mittasi kuullostavat ihan normaaleilta. Muista, että olet vielä kasvavassa iässä, eivätkä kyseiset luvut todennäköisesti ole lopulliset mittasi - peniksen kasvu voi jatkua jopa 18-20 ikävuoteen asti. Puhtaasti tilastoihin katsoen miesten penis on velttona keskimäärin 6-9 cm ja jäykistyneenä luonnollisesti isompi. Joillain ihmisillä on tätä lyhempi, kun taas toisilla voi olla huomattavasti isompi penis. Peniksiin pätee kuitenkin sama kuin ihmisten kasvoihin, ne ovat kaikki erilaisia ja omanlaisia - yhdellä on pitkä ja kapea siinä, missä jollakin toisella on lyhyt ja paksu.
Kerrot, että kondomit "paukahtavat rikki" ja ettei penis mahdu emättimeen - oletamme, että olet jo yrittänyt harrastaa seksiä? Kondomit ovat kyllä venyviä, eivätkä ne noin vain "paukahda" rikki - olet ehkä käsitellyt niitä väärällä tavalla ja venyttänyt kumia ääriasentoon turhaan. Peniksesi paksuudeksi ilmoittama lukema ei ole mitenkään epätavallisen suuri, joten kaikkien normaalikokoisten kondomien pitäisi kyllä mahtua sinullekin. Tässä linkki siihen, miten kondomi asetetaan oikein. Tietenkin kondomejakin on erikokoisia, joten voit kaupassa ollessasi (tai netissä, jos tilaat nettikaupasta) vertailla kokoja ja valita mieleisesi.
Se, että peniksesi ei ole mahtunut tytön emättimeen ei johdu peniksesi paksuudesta tai emättimen ahtaudesta, sillä mieti, että vauvakin mahtuu synnyttäessä ulos naisen alapäästä. Suurin syy siihen, että yhdyntä ei ole onnistunut on se, että tyttö ei todennäköisesti ole ollut tarpeeksi kiihottunut yhdyntään. Jos tyttö ei ole tarpeeksi kiihottunut, on hänen emättimensä ahdas ja kuiva ja silloin peniksen sisäänvieminen voi olla erittäin vaikeaa. Varsinkin jos kyseessä on eka kerta, voi tilanteessa olla lisäjännitystä, ja tytön voi olla vaikea rentoutua. Muistakaa myös harrastaa tarpeeksi esileikkiä - tytöt tarvitsevat huomattavasti pidempää "lämmittelyä" ennen itse yhdyntää.
Muutenkaan yhdyntään ei kannata kiirehtiä - olettehan tutustuneet toistenne vartaloihin myös ilman seksiä? Kun toiseen ihmiseen tutustuu rauhassa (niin fyysisesti kuin henkisesti), voi jännittävissä tilanteissa (kuten seksi) olla rennompi ja oma itsensä ja tätä kautta kumppaniin on toivottavasti myös alkanut luottamaan, jolloin yhdyntäkin todennäköisesti onnistuu paremmin. Kumppanin kehoon tutustuminen auttaa myös havaitsemaan ne paikat ja kohdat, joista toinen saa nautintoa ja joiden koskettelu tuntuu toisesta hyvältä - mikä osaltaan myös helpottaa itse yhdyntää, kun on sen aika. Joten halailkaa, suudelkaa, hyväilkää ja kosketelkaa ja siirtykää seksiin sitten, kun se tulee luontevasti.
Emme osaa tässä vaiheessa sanoa painostasi mitään, sillä et kerro, minkä pituinen olet. Ylipainoa ei voi arvioida vain painon perusteella, sillä siihen vaikuttavat tietenkin myös muu ruumiinrakenne. Olet painavempi esim. jos olet pitkä, luustosi on painava tai sinulla on paljon lihaksia. Pidä huolta siitä, että syöt monipuolisesti ja terveellisesti, että liikut ja hikoilet useamman kerran viikossa ja että nukut tarpeeksi, silloin perustarpeesi ovat kunnossa ja kehosi saa sitä mitä se tarvitsee. Vältä tupakkatuotteita ja alkoholia, sillä niillä voi olla kehitykseesi (siis myös peniksen kokoosi!!) kielteinen vaikutus.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott