Huolestunu
07.10.2017
Sellasella asialla lähen liikkeelle, mulla on nyt ollut kuukauden, muutoksia terskan pinnalla elikkä vähän niinkuin punaisia täpliä, ne kerran jo haihtuivat pois mutta sitten uusiutuivat,, nytten taas kun olen viikon pitänyt erittäin tarkkaa hygieeniaa niin ne ovat lähteneet aika hyvin muutama viellä ois, onko vinkkejä vielä parempaan hygieniaa/voidetta.. olen miettinyt että silloin ennen kuin nämä ilmeistyivät kävin saunassa viikon verran joka päivä ja saunan jälkeen on tullut jonkun verran itsetyydytettyä. Voisiko saunan jälkeinen kuiva iho aiheuttaa rasituksen terskaan? Pitäisikö tässä huolestua penis-syövästä. Kuumotus

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
10.10.2017
Heippa!
Varmastikin kyse on nyt vain kuivasta herkästä ihosta. Terskan iho on muutenkin ohutta, ja kuivaa herkästi. Tiheä saunominen joillakin kuivattaa ihoa entisestään. Jätä pois kaikki saippua alapesuista. Vaihda ihon ja hiusten, sekä etenkin alusvaatteissa käyttämäsi pesuaine johonkin herkän ihon tuotteeseen. Esim Minirisk, tai LV. Myös ihan perus OMO tms käy kunhan hajusteeton ja väriaineeton. Ota paljon ns ilmakylpyjä, eli nuku ilman alushousuja. Vältä tiukkoja vaatteita. Iholle voit käyttää pesun jälkeen esim Ceridal-ihoöljyä tai Bepanthen-voidetta ihan päivittäin.
Jos iho ei rauhoitu viikon aikana, hae apteekista Canesten-voide. Se on tarkoitettu mahdollisen sienitulehduksen hoitoon. Se on sinänsä täysin vaaraton juttu, mutta voi olla kiusallinen. Käytä voidetta terskan iholle 2-3 kertaa päivässä viikon ajan. Vältä yhdyntää tänä aikana.
Yst terveisin, Kristiina
seksuaalineuvoja, uroterapeutti, kätilö