itsetyydytys
13.04.2017
Moi. En tiedä onko tämä oikea paikka kysyä neuvoa, mutta en oikein tiedä muutakaan. Olen 18v mies ja ongelmani on itsetyydytys. Olen löytänyt sen noin puoli vuotta sitten, ja sen jälkeen se on vaivannut minua tosi paljon. Olen itse sitä mieltä, että itsetyydytys on syntiä. Olen yrittänyt olla ilman sitä, mutta olen langennut useita kertoja, ehkä 7-8 kertaa. Sen jälkeen minulla on ollut viikon verran hyvin kurja ja likainen olo. Häpeän suuresti, että olen sortunut. Oli tosi vaikeaa ottaa asia puheeksi äitini kanssa, mutta lopulta tein sen. Hän antoi minulle tunnustusta rohkeudesta myöntää tekoni, mutta oli muuten hyvin pettynyt minuun. Äiti pyysi minua ottamaan asian esille hänen kanssaan, jos tunnen olevani liian kovissa paineissa. Silloin keksitään jotain muuta tekemistä, että asia jäisi mielestä. Teidän on tietysti vaikea ymmärtää, että jotkut pitävät itsetyydytystä syntinä, kun yllytätte hyvin nuoria harrastamaan sitä ahkerasti. Siksi epäröin pitkään ottaa yhteyttä. Olisin kiitollinen, jos kertoisitte mistä voisi saada apua, joka auttaisi minua pysymään erossa masturboinnista. Olen lähes päivittäin miettinyt, mikä sai minut koskettelemaan pippeliä silloin ensimmäisellä kerralla. Olin nähnyt märkiä unia yli kahden vuoden ajan useita kertoja viikossa, joten tiesin, että elimeni toimivat kunnolla. Tarkoitus oli kuitenkin säästää ensimmäinen hereillä ollessa saatu siemensyöksy aikaan jolloin olisin naimisissa. Nyt epäonnistuin surkeasti ja saan syyttää itseäni siitä loppuun asti. Anteeksi en voi sitä antaa.
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
26.04.2017
Moi!
Kiitos kysymyksestäsi! Olet todella rohkea nuorimies, kun otit meihin yhteyttä, vaikka et ollutkaan varma, olisiko tämä hyvä taho jutella itsetyydytykseen liittyvistä asioista. On ikävää, että koet olosi kurjaksi ja et voi antaa anteeksi itsellesi. Oletko koskaan jutellut kenenkään kohtalotoverin kanssa tunteistasi? Et nimittäin ole ainoa, jolla on ollut samanlaisia tunteita itsetyydytykseen liittyen.
Et maininnut, mihin uskontokuntaan kuulut. Mikäli kyse on kristinuskosta, voisi sinua helpottaa tieto siitä, että ihminen on Raamatun mukaan luotu seksuaaliseksi olennoksi. Monet näkevätkin ihmisen kyvyn kiihottua ja laueta ihmiselle luotuna asiana ja siksi useat eivät koe niitä synteinä. Raamatussa ei varsinaisesti kielletä itsetyydytystä, sillä siitä ei puhuta ollenkaan. Sen sijaan Raamatussa puhutaan paljon anteeksi antamisesta ja siitä, kuinka ihmisen synnit on jo sovitettu. Tähän näkemykseen vedoten, toivoisin, että saisit rauhan sydämeesi, sillä tekosi on jo annettu anteeksi. Löysin sinulle erään foorumin, jossa on asiaa itsetyydytykseen ja uskontoon liittyvistä seikoista vielä enemmän. Pahoitteluni, jos linkki ei vastaa omaa edustamaasi uskontokuntaa.
On todella ihailtavaa, että teillä on äitisi kanssa niin hyvät välit, että pystyt juttelemaan hänen kanssaan itsetyydytykseen liittyvistä asioista. Jatkakaa samaan malliin! On ymmärrettävää, että jos asiat eivät mene niin kuin odottaa, voi ihminen kokea pettyneensä itseensä. Miten sinulla on tavallisesti ollut tapana päästä pettymyksistä yli, voisiko samoja keinoja hyödyntää tässäkin tapauksessa? Vaikka asia on nyt päällimmäisenä mielessä, voit kuitenkin yrittää laittaa asioita hieman isompaan mittakaavaan. Esimerkiksi kehenkään ei sattunut, kukaan ei kuollut ja sinulla on vielä ystäviä ja läheisiä, jotka tukevat sinua. Voithan nähdä tapahtuneen myös kasvamisen ja oppimisen näkökulmasta. Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta voit opetella antamaan itsellesi anteeksi.
Vaikka tilanne hämmentää sinua, voi joskus tapahtua niin, että biologinen puoli on voimakas ihmisessä ja saa ihmisen koskettelemaan itseään. Tämä kaikki on inhimillistä, miksi pippelin kosketteleminen eroaisi sormen koskettelemisesta, ruumiinosiahan ne vain ovat? Joskus siemensyöksyjä voi tapahtua niinkin, että on hereillä ja vaikkei koskekaan itseensä, voi silti laueta. Tilanteet siis ovat erilaisia ja aina tapahtuneelle ei voi oikein mitään, älä siis tunne itseäsi epäonnistuneeksi. Voin vakuuttaa, että ensimmäinen kertasi tulee silti olemaan ainutlaatuinen, onhan siinä mukana toinen ihminen, joten kaikki on uutta ja merkittävää. Jos pitää jotain hyvää miettiä, niin nyt ainakin olet varmistanut, että sinulla on toimiva keho ja pystyt saamaan nautintoa kehosi avulla. Tämä on ainakin yksi mietittävä asia vähemmän sitten, jos olet menossa naimisiin.
Itsetyydytyksen välttelemiseen ei ole mitään yhtä oikeaa keinoa. Tuo mainitsemasi puhuminen jonkun luotettavan henkilön kanssa voi ohjata ajatuksia muille reiteille, jotkut myös kokevat esimerkiksi liikunnan tai oikeastaan minkä vain harrastuksen vievän ajatuksia pois masturboinnista. Oletko koskaan jutellut papin (tai vastaavanlaisen henkilön) kanssa kokemistasi tunteista tai siitä, miten masturbointia voisi välttää? Tai jos paikkakunnallasi on omaa uskontoasi edustavaa nuorten toimintaa, voisit mennä sinne mukaan ja kysellä sieltä vertaistukea. Löysin sinulle sivuston, josta voi myös saada hengellistä tukea elämänsä eri tilanteisiin. Mikäli haluat, voit jutella noista epäonnistumisen tunteista myös koulun terveydenhoitajan tai psykologin kanssa, jotta kurja olosi voisi helpottua -tai toivottavasti poistua. Näiden lisäksi voit testata Sexpo-säätiön ilmaisia palveluja. Heillä on tarjottavanaan esimerkiksi sekä puhelinneuvontaa että neuvontatapaaminen joko Helsingissä tai Skypen välityksellä. Heidän kanssaan voit puhua luottamuksellisesti omista kokemuksistasi ja tunteistasi, joten kokeile ihmeessä, voisiko heiltä löytyä vielä joitakin tarkempia vinkkejä.
Toivon, että sinulla on jo parempi mieli. Niin moni antaa sinulle anteeksi, toivottavasti sinäkin annat itsellesi anteeksi tulevaisuudessa. Älä anna menneiden masturbointikertojen määritellä, millainen ihminen kokonaisuudessasi olet. Olet hyvä poika, joka on tunnollinen ja tuo monelle iloa elämään ihan jo olemassaolollaan. Jätä siis menneisyys taaksesi ja käännä kasvosi kohti tulevaisuutta.
Iloa ja valoa elämääsi, toivoo Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi