Juova?
06.06.2014
Eikö peniksessä kuulukin olla jokin jänne terskan ja esinahan kohdalla? Jos olen ymmärtänyt oikein niin siinä kuuluu olla sellainen ja sen nimi taitaa olla frenulum? Mutta kuuluuko peniksen varressa esinahassa olla juovaa? Se lähtee ikään kuin frenulumista ja jatkuu varressa. Juova tuntuu kiristävän, mutta esinahkaa saa liikutettua edestakaisin. Muuh

Nuorisotiedottajat Lena ja Liselott Vastaa
12.06.2014
Hei Muuh!
Kyllä, peniksessä on terskan ja esinahan välillä ihopoimu, frenulum. Peniksen varressa, sen alapuolella kuuluu myös olla ns. keskiviiva tai peniksen sauma. Kyseinen sauma voi näyttää hieman arvelta. Toisilla tämä on selvästi erottuva kun taas toisilla se on vaalea ja tuskin näkyvissä. Myös kivespusseissa on keskiviiva.
Sauma on peräisin siitä, että sikiövaiheessa kaikki ihmiset ovat "tyttöjä" ensimmäiset 6-7 viikkoa. Tämän jälkeen pojan kehitys erkaantuu ja kivekset ja penis alkavat muodostua. Tämän kehityksen tuloksena varteen jää "arpi".
Jos tarkoitit kyseistä saumaa, on kaikki siis ihan kunnossa. Jos esinahka liikkuu hyvin, eikä aiheuta kipua ei myöskään siitä tarvitse olla huolissaan. Jos kuitenkin koet, että asia vaivaa sinua tai kipuilee, kannattaa sinun käydä näyttämässä sitä terveyskeskuksessa. Muuten ei syytä huoleen!
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott