kehitys
23.07.2014
voiko peniksen kehitys olla 14 vuotiaalla pojalla siinä vaiheessa että penis on aika suuri mutta esinahka ei ole kehittynyt ja sen takia kiristää? onko kehitys hyvä kun karvoitus tuli jo kauan sitten ja siemensyöksyt alkoi 4 vuotta sitten? peniksen pituus on mukavat 18 cm. olenko kehittynyt liian aikaisin? seksi asiat on alkanut kiinnostaa jo aika nuorena ja itsetyydytyksenkin löysin nuorena. itsetyydytän kerran tai joskus kaksi kertaa päivässä ja joka kerta tuntuu hyvältä. croon

Nuorisotiedottaja Lena Vastaa
23.07.2014
Hei croon!
On tavallista, että esinahka on murrosiässä kireä, mutta itse peniksen koolla ei ole tähän merkitystä, sillä myös pienemmillä peniksillä voi olla kireä esinahka. Joskus esinahka voi hyvinkin löystyä ajan ja kehityksen myötä, mutta joskus kireyden poistaminen vaatii toimenpiteitä. Onnistuuko itsetyydytys kivutta? Silloin esinahkan kireys ei vaikuta "suorituskykyysi", eikä sinun tarvitse tehdä mitään.
Jos kuitenkin tunnet kireyttä itsetyydyttäessä, voit yrittää varovaisesti venyttää esinahkaasi päivittäin itse. Käytä esim. öljyä tai perusvoidetta itsetyydyttäessäsi ja vedä esinahkaa taakse niin pitkälle kuin se menee ilman, että tunnet kipua. Venyttäminen voi kiristää hieman, mutta se ei kuitenkaan saa tehdä kipeää.
Venyttämisen tuloksia näkee n. parin-kolmen kuukauden päästä, mutta jos et huomaa minkäänlaista muutosta, voit kääntyä lääkärin puoleen, joka voi arvioida tilanteesi paremmin. Mahdollisesti lääkäri voi esim. suorittaa toimenpiteen paikallispuudutuksessa, jossa tehdään pieni viilto esinahkaan. Tämä tekee siitä löysemmän. Haava paranee parissa päivässä.
Kehityksesi kuullostaa täysin normaalilta, ei minkäänlaista syytä huoleen. Myös peniksesi koko on normaali. Älä murehdi, että olisit kehittynyt liian aikaisin. Kehitys on murrosiässä niin yksilöllistä, jotkut kehittyvät aikaisin, kun taas toiset huomattavasti myöhemmin. Kumpikin on kuitenkin täysin normaalia, eikä toinen ole enemmän oikein kuin toinen.
Myös seksistä kiinnostuminen, itsetyydytys ja seksuaalinen herääminen on kehittymisen myötä täysin luonnollista. Itsetyydytys on oiva tapa tutustua omaan kehoonsa ja löytää ne asiat, jotka itsestä tuntuu hyvältä. Jatka ihmeessä niin kauan kuin se tuntuu hyvältä. :)
Terveisin nuorisotiedottaja Lena (terveydenhoitajien aiempiin vastauksiin perustuen)