Kuiva ja vaalea terska
15.10.2017
En tiedä mitä tehdä tai onko tämä vakavaa. Terskani on aika kuiva ja nihkeä. Ei ole mitään haavoja tai lohkeamia jne. Kosketus vaikka sormella tekee vähän kipeää koska se tavallaan tarttuu hieman terskaan kiinni. Kun vedän esinahan terskan päältä kun on erektiossa ja alan vetämään esinahkaa ylös, esinahka tavallaan vähän rullautuu. Esinahka näyttää myös vähän vaalealta ja virtsaputken ympärys (en tiedä sen oikeaa nimeä, mutta se mistä virtsa tulee) on punainen verrattuna muuhun terskaan. Olen kokeillut liukuvoidetta ja eikä mitään ongelmaa joten en usko että minulla on liian ahdas esinahka tai jotain. Minulla on käsissä atooppista ihottumaa joten voiko kuivuus johtua siitä? Mutta onko tuohon kuivuuteen mitään ratkaisua? Epäilyttää
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
30.10.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Kirjoittamasi perusteella on hienan vaikea hahmottaa, mistä voisi olla kyse. Toisaalta kuitenkin saa sellaisen kuvan, että kaikki on kuitenkin ihan hyvin, eikä ole syytä huoleen.
Terska saattaa olla toki hieman nihkeä, kun esinahkaa vetää taaksepäin. Ja esinahan rullaantyminen on täysin normaalia. Terskalle ei kumminkaan olisi hyvä laittaa mitään voidetta, koska esinahan suojassa rasvattu terska saattaisi "muhia" ja rasva olisi hyvä elatusalusta bakteereille saattaen aiheuttaa mahdollisen tulehduksen. Varmimman vastauksen saisit jos kävisit esim kouluterveydenhoitajan tai ihan terveyskeskuksessa joko hoitajan tai lääkärin vastaanotolla. Kun näkisi tilanteen olisi helpompi castata mistä on kyse ja ohjeistaa miten asiassa tulisi toimia. Suosittelen siis käyntiä joko koulutetveydenhoitajalla tai terveyskeskuksessa. Kouluterveydenhoitajan käynnin luulisin tosin olevan koulupäivän aikana helpointa toteuttaa. Eikä yhtään tarvitse hävetä, koulutetveydenhoitaja tai terveyskeskuksenkin henkilökunta ovat alansa ammattilaisia ja osaavat varmasti auttaa sinua ongelmassasi.
Miia terveydenhoitaja, seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus nutikoordinaatio@ouka.fi www.koordinaatti.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.