Kuiva terska
10.10.2015
Moi, olin noin kuukausi sitten ympärileikkauksessa. Siitä lähtien terskani on kuivunut oudosti, ja tuntunut alkkareissa häiritsevästi. Miten kuivumista ja hankausta voisi estää? Olen laittanut terskaan eriol rasvaa, ei ole auttanut :(. Millainen on normaali ympärileikkaus, vai onko kaikki samanlaisia? Minulta on terskan alta leikattu se jänne myös, arpi on ihan terskan juuressa, onko kaikilla näin?
hämmentynyt
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
16.10.2015
Hei!
Kiitos kysymyksestä
Ympärileikkauksen yhteydessä terskaa suojaava esinahka leikataan pois, joten hankaamista tulee tapahtumaan. Ja siksi myös saattaa tuntua häiritsevältä, koska terska on kovin tuntoherkkä. Mitään taikakeinoja tilanteen helpottamiseksi ei valitettavasti ole, voit toki terskaa rasvata rasvalla, jota voi käyttää limakalvoalueella, apteekissa osaavat neuvoa sopivan rasvan valinnassa. Ajan kuluessa hankaaminen vähenee eikä se häiritse enää. Tämä ei tule tapahtumaan viikossa eikä kahdessa, valitettavasti.
Ympärileikkauksia pojille/miehille tehdään eri syistä joko lääketieteellisistä tai ei lääketieteellisistä. Yleisin ero ympärileikkauksissa lienee se, miten paljon esinahkaa leikkauksessa poistetaan. Esinahka leikataan joko kokonaan tai osittain. Osittain poistettaessa, esinahkaa jää hieman suojaamaan terskan alaosaa, mutta kuitenkin terskan pää on paljaana. Arpesi kuulostaa kirjoittamasi perusteella olevan juuri tavallisimmassa paikassa.
terveisin, Miia – terveydenhoitaja, Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.