Kysymyksiä
11.11.2016
Mistä johtuu, että tytöt pystyvät olla ilman orgasmia jopa viikkoja, mutta pojille 3 päivää ilman on tuskaa? Miten poikana voin vähentää orgasmieni määrää, sillä minusta on väärin katsoa pornoa ja tyydyttää useasti viikossa. Se on naisten esineellistämistä ja alistamista. Naiset voivat nauttia orgasmeista ilman että se vaikuttaa heidän käytökseensä, eli naiset ovat oikeutettuja niihin, mutta miesten psyyke muuttuu runsaista orgasmeista. Miten siis voin päästä tyttöjen "tasolle" orgasmieni määrässä, sillä olen pitkään ilman olleena "parempi käytöksinen" ihminen kuin jatkuvasti lauenneena. Etenkin naiset otan tuolloin huomioon paremmin, mutta 5 päivää pidempää en pysty millään olemaan ilman tätä naisia alentavaa tapaani.

Seksuaalineuvoja ja nuorisotyöntekijä Pirjo/LOPETT Vastaa
21.11.2016
Hei,
Kaikkien ihmisten seksuaalisuus on jokaiselle yksilöllinen. Orgasmien määrä ja niiden saaminen myös ovat hyvin erilaisia.
Naisten ja miesten orgasmi on erilainen. Mies saa useimmiten orgasmin lauetessaan. Miehen orgasmi johtaa useimmiten siemensyöksyyn. Naisen orgasmi on satunnaisempi. 10–25 prosenttia saa sen yhdynnässä aina. Kolme neljästä naisesta ei saavuta sitä koskaan ilman klitoriksen stimulointia. Orgasmin puute ei tarkoita sitä, että nainen ei nauttisi seksistä: hyväily ja kiihottuminen voivat tuottaa syvää mielihyvää ilman laukeamistakin.
Miehet masturboivat naisia enemmän. Finsex-tutkimuksessa 85 prosenttia miehistä ja 59 prosenttia naisista oli harrastanut itsetyydytystä edeltävän kuukauden aikana.
Miesten enemmistö käyttää pornoa kiihokkeena. Tämä on tutkimuksen mukaan yksi syy siihen, että itsetyydytys on miehillä yleisempää. Tässäkin on yksilöllisiä eroja ja myös naiset katsovat pornoa.
Seksuaalinen nautinto lisää tyytyväisyyttä, parantaa vastustuskykyä, vähentää stressiä, ja rauhoittaa. Siitä ei kannata ottaa mitään suurta murhetta. Mutta jos se alkaa olla pakkomielle silloin on hyvä miettiä asiaa. Niinhän olet tehnytkin ja nyt olet tehnyt ja nyt kysyt tästä asiasta.
Paras on että itse päättät mitä pornoa katsot ja kuinka paljon. Mikäli et pysty säätelemään pornon katsomiseen käyttämääsi aikaa tai, sinulle tulee huono-omatunto siitä että siinä esineellistetään naista, niin olisi hyvä jos voit vähentää pornon katsomista.
On hyvä kyetä masturboimaan myös omien kiihottavien ajatusten avulla, ilman pornoa. Omat fanasiat omassa päässä voivat olla kiihottavampia kun valmiit pätkät netistä. Ne voivat itseasiassa turruttaa ja ahdistaa.
Ei ole mitään määrää määritelty kuinka paljon tyydytät itseäsi tai harrastat seksiä partnerin kanssa. Se on ihan sinun itsesi päätettävissä mikä tuntuu hyvältä. Sinun iässä ja muutenkin on ihan normaalia tyydyttää itseään monta kertaa viikossa. Olet vielä nuori ja tutustut omaan kehoosi ja seksuaalisuuteesi.
Jos sinua ahdistaa se niin yritä saada ajatuksesi pois pornosta ja käytä omia fantasioita. Pikku hiljaa pääset varmaan sopivaan määrään jossa sinusta tuntuu hyvältä etkä koe syyllisyyttä pornon katsomisesta ja orgasmeistasi. Orgasmit on tarkoitettu nautittaviksi.
Pirjo Nylund, seksuaalineuvoja, nuorisotyöntekijä