morjesta
28.01.2015
Olen ihmetellyt miksi penikseni on vieläkin niin pieni vaikka karvoitusta on ollut jo melkein vuoden ja kivespussit ovat eriväriset. Nukun 8-10 tuntia joka yö,syön hyvin ja urheilen joka päivä. Olen pessyt esinahan alta valkoista juttua pois ja ajattelin että olenko pessyt likaa kun penikseni on vasta noin 6 cm?
Huolestunut

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
29.01.2015
Hei!
ja kiitos kysymyksestäsi!
Peniksen koko mietityttää varmaan kaikkia poikia jossain vaiheessa elämää. Ensinnäkin, hienoa että sinulla on hyvä rytmi elämässäsi ja syöt hyvin -silloin kehosi saa rauhassa kasvaa sellaiseksi kuin on tarkoitus. Pojilla murrosikä käynnistyy yleensä siten, että kivekset alkavat kasvaa ja kivespussin iho tummenee. Myös äänenmurros ja finnit ovat ensimmäisiä merkkejä murrosiästä. Se milloin murrosikä alkaa on yksilöllistä. Tilastotiedon mukaan suurimmalla osalla miehistä penis on aikuisella miehellä erektiossa 9-22 cm. Sinun ei siis tarvitse olla huolissasi, koska levossa se on yleensä noin 6-9 cm. Olet myös melko nuori vielä, joten kasvatkin varmasti vielä jonkin verran joka paikasta. Peseminen ei vaikuta peniksen kasvuun, joten älä murehdi sitä. Pese kuitenkin mieluusti pelkällä haalealla vedellä ja kerran päivässä koska muuten iho voi kuivua ja alkaa kutisemaan tai kirvelemään (saippua voi kuivattaa).Mainitsemasi valkoinen juttu on smegmaa, jota alkaa muodostua esinahan alle (samalla esinahasta tulee väljempi). Se voitelee ihoa ja suojaa bakteereilta. Sitä muodostuu koko ajan lisää, joten siksi onkin hyvä pestä, ettei ”vanha” ala haisemaan. Kivekset saattavat olla hellät murrosiässä ja se johtuu siitä, että ne ovat alkaneet muodostaa spermaa.
Olen vastannut sinulle meidän tieto -sivun perusteella. Sieltä löytyy tästä aiheesta vielä enemmän luettavaa, joten käythän katsomassa sen!
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny
Decbel>Poikien alapää