oudot näppylät
28.08.2014
Mun peniksen ala puolelle on tullu kaks näppylää. Ne ei kutise ne vaan punottaa ja jos niitä painaa niin se sattuu. Ekaks tuli toinenja noin viikon päästä se seuraava. En muista että kauanko ne on ollu sielä mutta ainaki 2 viikkoa. En oo ollu yhdynnässä ainakaan 2 vuoteen. Mutta eräs henkilö "otti multa poskeen" noin kuukausi sitten ja pelkään että oon saanu sukupuolitaudin! Mitä mun pitäs tehä vai pitääkö mun vaan odottaa että ne lähtee ittestään jos lähtee? Vai tarttuuko sukupuolitaudit sillälailla? Ja jos se on sukupuolitauti niin onkomuuta vaihtoehtoa kun mennä lääkärille? Olis kiva saada joku kotikonsti ku oon sen verran ujo ja lääkärille meno ei oikeen nappaa... Ja mä haluan kiittää jos täs vaihees teijän avun annosta ja oon todella kiitollinen että tällänen kysymis paikka on tehty missä voi kysyy apua ja voi luottaa että vastaaja on luotettava! KIITOS! pelokas
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
28.08.2014
Heippa!
Kiitos kysymyksestäsi Omasta terveydestään huolehtiminen on hyvin tärkeä asia, joten sinun kannattaa hakeutua lääkärin hoitoon, jotta vaivasi saadaan selvitettyä. Kotikonsteja käytetään yleensä flunssan tai mahataudin hoitoon silloin kun sairaus on tunnistettu ja siihen löytyy ns. kotikonsteja. Kaikki seksitaudit voivat olla aluksi oireettomia. Tutkimuksiin on syytä hakeutua pienenkin epäilyn herätessä ja jos on ollut suojaamattomassa seksikontaktissa. Oireita voivat olla monenlaisia esimerkiksi kirvely virtsatessa tai näppylät ja rakkulat. Mistään oireista ei seksitartuntaa voi päätellä varmasti, vaan diagnoosi perustuu laboratoriotutkimuksiin. Sukupuolitaudit tarttuvat suojaamattomassa seksissä limakalvojen sekä rikkoutuneen ihon kosketuksessa. Eli on mahdollista saada tartunta yhdyntätavasta riippuen terskan, emättimen, peräsuolen tai suun limakalvolle.
Ymmärrän että sinua ujostuttaa lääkärille meno, mutta lääkärit pitävät sinua varmasti vastuuntuntoisena nuorena joka pitää hyvää huolta terveydestään. Jos sinusta on ns. vaikeata mennä terveyskeskukseen tai opiskelija/kouluterveydenhoitajalle niin Vaasassa voit ottaa yhteyttä Sukupuolitautien poliklinikkaan alla yhteystiedot :
Sukupuolitautien poliklinikkaan
osoite: Sepänkyläntie 14-16, 2.krs (pääterveysasema)
Lääkärin vastaanotto ilman ajanvarausta kaikille vaasalaisille ja
Vaasassa opiskeleville.
Lääkärin vastaanotto:
ke klo 8.30 -9.30
pe klo 10.00 - 11.00
Puhelinneuvonta ja laboratoriovastaukset p. 06 325 1692: ti klo 15.00-16.00 ja pe klo 8.15-10.00
Mukavaa syksynjatkoa!
Tiina Palonen / Nuorisotiedottaja /Reimari/Vaasa