ouh
31.12.2013
Moi...oon kakstoista mutta tosi ylikehittyny. Mulla on alkanut jo kuukautiset ja karvoitus. Mun rinnat on tosi isot ja kaikki pojat puhuu mun rinnoille eikä mun naamalle. Mua on sanottu miljoonasti nätiks ja kaikki pojat kuolaa mun perään.mun 15 v poikkis on tosi intohimonen enkä haluis ottaa suihin joka kerta kun yhdytään. Siitä on tullut viikottainen tapa. Sen penis on ällö suussa. En uskalla sanoo sille et en haluu mut otan väkisin suihin siltä. Se on koko maailmankaikkeuden söpöin kundi ja sen penis sitäki hotimpi mut en uskalla sanoo ettei se sit eroo. Haluisin ottaa suihin mut vähemmän. heli

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena Vastaa
02.01.2014
Hei heli!
Sanot, että olet "tosi ylikehittynyt", mutta kuukautisten alkaminen, karvoitus ja rintojen kasvu on täysin normaalia sinun ikäiselle nuorelle. Juuri tällainen fyysinen kehitys saa murrosiän kynnyksellä olevat (ja muutkin) pojat kiinnostumaan tyttöjen rinnoista erityisen paljon ja he voivat olla hyvinkin epäkohteliaita "töllätessään" tyttöjen rintoja. On mukavaa, että olet saanut kehuja ulkonäkösi takia, mutta meistä tuntuu, että sinua ärsyttää se, että pojat huomioivat rintojasi erityisen paljon. Ehkä voit itsekin vaikuttaa tähän - vältä hyvin avonaisia paitoja ja vaatteita ja käytä tukevia rintaliivejä, jotka eivät korosta rintojesi kokoa.
Kiva, että olet löytänyt itsellesi poikaystävän, mutta kysymyksesi sai meidät kyllä huolestumaan... Kysymyksestäsi ei selvästi tule esille, oletteko jo harrastaneet yhdyntää poikaystäväsi kanssa - toivottavasti ette! Ja seksiin ei kuulu pelkästään yhdyntä - myös käsiseksi ja suuseksi ovat seksiä! Nyt ehkä mietit, miksi me sanomme näin, mutta ole kiltti ja lue eteenpäin!
Ensinnäkin Suomessa seksin harrastamisen ikäraja on 16 vuotta. Tiedät varmasti monia ihmisiä, jotka omien sanojensa mukaan ovat harrastaneet seksiä jo ennen sitä, mutta tämän lain tarkoitus on suojella nuoria tekemästä asioita, joihin he eivät vielä ole valmiita. Ja me emme usko, että sinä olet täysin valmis kysymyksessäsi mainitsemiin asioihin - olet vain 12-vuotias!
Sinä olet todella nuori - et ole vielä edes täyttänyt 13 vuotta. Sinun kannattaisi ensinnäkin vakavasti miettiä, oletko edes valmis seksiin. Valmiudessa ei ole kyse vain fyysisestä kehityksestä (jotta seksistä nauttiminen olisi edes mahdollista) vaan myös henkisesti sinun pitää haluta sitä ja tuntea, että olet todellakin valmis seksiin.
Kuukautisten alkaminen ei siis yksinään tarkoita, että olisit valmis seksin harrastamiseen. Jo fyysisesti katsottuna myös emättimen limakalvot ja sen lihaksiston tulee olla tarpeeksi kehittynyt, jotta voisit nauttia seksistä. Muuten seksi on todennäköisesti vain kivuliasta, epämukavaa tai epämiellyttävää ja siitä jää huonot muistot, jotka pahimmassa tapauksessa voivat vaikuttaa henkiseen hyvinvointiisi tulevaisuudessa.
Ja kuten jo sanoimme, seksiä varten myös henkisen puolen pitää olla kehittynyt. Seksin harrastamiseksi sinun pitää olla kehittynyt ja kypsynyt myös ihmisenä.
Jos sinua epäilyttää vähänkään, jos jokin tuntuu sinusta epämukavalta tai jos sinun pitää pakottaa itsesi johonkin - et vielä ole valmis, eikä sinun pitäisi tehdä sitä.
Sinulla on aina valinnanmahdollisuus ja seksin suhteen sinun pitää tehdä selväksi itsellesi MIKSI harrastat seksiä tietyn ihmisen kanssa. Oletko niin ihastunut häneen, kiihotut hänestä niin, ettet voi pidättäytyä seksin harrastamisesta hänen kanssaan? Vai harrastatko seksiä vain siksi, koska hän haluaa, koska pelkäät, että hän jättäisi sinut muuten tai koska pelkäät, että hän puhuisi sinusta pahaa tai pitäisi sinua jotenkin pelkurina, jos et harrastaisi seksiä hänen kanssaan?
Vain sinä pystyt päättämään haluatko harrastaa seksiä vaiko et. Sinulla on aina oikeus sanoa ei. Seksin (kaikenlaisen seksin!) tulee olla hienoa ja nautinnollista, eikä sellaista, minkä mielummin haluaisi unohtaa tai josta tunnet epämukavuutta.
Jos poikaystäväsi ei voi pitää sinusta ja helliä kanssasi ilman, että hän heti haluaa seksiä (aivan sama kuinka intohimoinen hän onkaan!), ei hän ole sinun arvoisesi. Kenenkään ihmisen kanssa ei tule olla suhteessa, jos toista vain haluaa miellyttää. Sinun pitää pystyä olla oma itsesi ja sanoa omat mielipiteesi ilman, että sinun tarvisi pelätä, että hän jättää sinut. Eihän hänen kuulu olla kanssasi vain seksin takia, hänenhän kuuluu pitää sinusta myös ihmisenä!? Jos hän siis oikeasti pitää sinusta, hän kyllä kestää seksin suhteen odottamisen ja sen, että puhut sinua vaivaavista asioista (siitä, ettet pidä suuseksistä) hänelle.
Pidä huolta itsestäsi ja ole varovainen!
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Sanna