Peniksen käyryys
17.03.2017
Hei.
Penikseni on käyrä vasemmalle. Penis kaartuu koko matkalta tasaisesti ja osoittaa sivulle. Aikaisemmin se ei ollut niin pahasti, ehkä kolmen viimevuoden aikana se on kasvanut noin 10senttiä lisää pituutta erektiossa samalla olen sen huomannut kehityksen. pitääkö sille tehdä jotain. Onnistuuko sillä yhdyntä? MattiJ

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
23.03.2017
Hei,
Ei hätää. Uskon kyllä että vehkeesi toimii aivan yhtä hyvin vaikka penis onkin vähän käyrä. Aika harva penis on aivan suora, vaan ne sojottavat yleensä enemmän tai vähemmän jollekummalle sivulle, varsinkin erektiossa. Todella harvoin se aiheuttaa niin vakavan ongelman ettei voisi esim. harrastaa seksiä sen takia. Tosin se saattaa joskus vähän rajoittaa asentoja - mutta niitähän on mistä valita, joten se ei ole suuri ongelma. Loppujen lopuksi suurin ongelma on siis se jos itse tunnet olosi epämukavaksi tai vaivautuneeksi tämän takia.
Se että penis on käyrä tai sojottaa sivulle johtuu siitä että paisuvaiskudos on toisella puolella vähän paksumpi, eli sille sivulle pakkaantuu erektiossa enemmän verta. Kyse on siis normaalivariaatiosta - olemme kaikki erilaisia, ihan niin kuin on tarkoituskin. Käyryys on todennäköisesti synnynnäinen asia, joten en usko että olisit millään tavalla pystynyt tähän asiaan vaikuttamaan (ei siis ole väliä mitä housuja käytät tai missä asennossa penis on housuissa). JOS peniksesi kuitenkin olisi niin käyrä että huomaat että yhdyntä on jostain syystä vaikeaa, niin voit kääntyä lääkärin puoleen. Urologi voi silloin tehdä toimenpiteen missä paisuvaiskudosta muokataan. Tämä ei kuitenkaan ole tarpeellista jos penis toimii normaalisti.
Otat vaan ihan rennosti ja nautit seksistä normaalisti niin todennäköisesti se ei tule vaikuttamaan seksielämääsi millään tavalla.
Terveisin
Tessi