Peniksestä...
25.01.2016
Erektion jälkeen kun penis alkaa laskeutumaan niin mulla se vähän niinku kuihtuu. Siis kun se pienenee niin sen iho rypistyy. Ryppyneisyys menee pois kun penis on taas lepotilassa. Onko normaalia että se rypistyy?
Ja onko normaalia että terskan reuna, siis siitä takaa kaaren kohdalta, on todella tumma, harmahtava?
Ja missä tilanteissa tulee erektio? Kuinka usein päivän aikana saisi enintään tulla erektio? Vai onko rajaa? Mulla tulee aika usein
Mulla erektio ei aina pääse niin kovaksi kuin joskus. Onko normaalia?
Jos vaikka masturboi paljon niin voiko siihen tottua silleen että ei saa mielihyvää tms niin helposti? Voiko itsetyydyttää liian usein niin että siihen tottuu?
Onko peniksen/terskan liiasta pesemisestä vedellä haittaa? Ilmeisesti riittää että esinahan alta pesee vain terskan jonka päältä esinahan saa helposti pois?
Kuulemma ihmiset itsetyydyttävät työntämällä sormensa peräaukkoonsa. Voiko siitä olla jotain haittaa?
Välillä esim koulussa alkaa seisomaan jolloin penis joutuu olemaan vähän puristuksissa ollessaan pystässä housuja ja ihoa vasten. Haittaako?
Mitä on kun terskaan tulee likaa? Terskan reunan takana on keltaista ainetta joka ei kovin helposti lähde pois vedellä. Lähteekö pois ajan kanssa pesemällä?
Miten kuuluisi masturboida jotta siitä saisi kaiken ilon irti?
Välillä karvoitukseni jää esinahan väliin ja tuntuu ikävältä kun karvoista vedetään... Mitä voisin tehdä? Leikata karvoja?
Kiitos! :) Penis
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
29.01.2016
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Paljon olet pohtinut ja voin todeta, että sekä "rypistyminen" että terskan reunan eri pigmentti ovat täysin normaaleja ilmoiöitä. Se miten usein ja missä tilanteissa erektioita esiintyy, on hyvin yksilöllistä. Erektio tulee, kun on riittävä stimulaatio joko visuaalinen tai esim. kosketus tai hankaus peniksen alueella. Ei toki aina tarvitse olla visuaalinenkaan stimulaatio, riittää aivan pelkkä mielikuvakin. Mitään rajaa erektioiden esiintymisen tiheyteen ei tietääkseni ole olemassa, erektio kuitenkin pääsääntöisesti tulee, kuten edellä mainitsin, kun on riittävä stimulaatio. Nuoremmalla iällä erektioita saattaa tulla tahallisestikin, kuitenkin murrosikä ja kehitys vaikuttavat tässäkin. Erektion voimakkuudetkin vaihtelevat riippuen stimulaation voimakkuudesta, määrästä ja tämä on aivan normaalia.
Itsetyydytyksellekään ei ole varsinaista rajaa mikä on liikaa tai mikä liian vähän, tämä on niin ikään hyvin yksilöllistä. Toisaalta jos esiintyisi pakonomaista masturbaatiota eli olisi sisäinen pakko jatkuvasti masturboida niin, että se haittaisi normaalia arjen elämää, saattaisi siitä olla seurauksena se, että jatkuvan stimulaation vuoksi peniksen hermotus ei saisi välillä levätä, jolloin erektio saattaisi jäädä heikommaksi ja samalla kaikki kosketus ei tuntuisi samalta tai lainkaan edes hyvältä.
On täysin normaalia tutustua itseensä ja samalla saa tietoa siitä mistä itse pitää, mikä tuntuu hyvltä. Näin voi sitten ajankohdan ollessa oikea kertoa myös kumppanille mistä pitää ja mistä ei. Se miten kukin tyydyttää itseään riippuu kyseisestä henkilöstä. Mikäli saa nautinto siitä, että peräaukkoa stimuloidaan, on se ihan ok. Mutta tässäkin tulee muistaa, että mikäli se ei tunnu hyvältä, ei niin tarvitse tehdä. Ainut haittapuoli voisi olla se, että mikäli peräaukkoon laitetaan jotain liian isoa sattaa se toistuessaan hieman heikentää ulosteen pidätyskykyä venyttäessään peräaukon sulkijalihasta liikaa. Sormi ei siis olisi liian paksu. Kuitenkaan väkisin ei peräaukkoon tule laittaa mitään, eikä mitään esineitä, joilla voi olla mahdollisuus mennä liian syvälle peräaukkoon niin, että niitä ei itse sieltä pois saa. Lisäksi olisi hyvä käyttää liukastusvoidetta mikäli peräaukkoon sormea haluaa työntää.
Penis olisi hyvä pestä ainakin kerran päivässä, liiallinen peseminen saattaa kuivattaa muutenkin ohutta ja herkkää terskan limakalvoa. Pelkkä vesipesu riittää juurikin niin, että pestään terska siltä alueelta miltä esinahka ilman kipua saadaan vedettyä taaksepäin. Kaikki lika olisi hyvä pestä pois ihan kunnolla vedellä pesemällä.
Mitään haittaa ei ole siinä, että penis joutuu hetkellisesti olemaan puristuksissa, kuten mainitset itsellesi joskus koulussa käyvän.
Se miten kenenkäkin tulisi masturboida, on kovin intiimi ja yksilöllinen asia. Ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa. Mikä itselle tuottaa mielihyvää on luonnollisesti sallittua. Kumppanin kanssa toki on muistettava, että ketään ei saa vasten tahtoaan pakottaa mihinkään.
Se miten karvoitukseesi suhtaudut riippuu tietenkin itsestäsi, voithan toki kokeilla siistiä karvoitustasi ja katsoa onko siitä apua ongelmaasi.
terveisin, Miia, terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.