pippeli
06.02.2014
Miten pojan kannattaa kokeilla pippelin koskettelua runkkauksessa?
Siemensyöksy tulee melkein joka kerta minuutissa niin voiko sille tehdä jotain ettei tulisi niin pian?
Miksi siemensyöksy tulee monena roiskahduksena? Miksi sperma on välillä ohutta ja välillä tosi paksua?
Kun pippelin pituus on yli 17 cm niin onko ihan tarpeeksi hyvä? Se on aika vinossa kun seisoo, haittaako se?
Miksi esinahka näyttää häviävän, kun pippeli seisoo? Silloin terska muuttaa kokoa ja tulee punaisemmaksikin?
Kun tulen yhdynnässä tosi nopeasti niin se harmittaa tyttöä. Onko tavallista, että tyttö kiihottuu paljon poikaa hitaammin? Voiko sitä nopeuttaa?
elias

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
10.02.2014
Hei elias!
1. Itsetyydytys on mainio tapa tutustua omaan kehoonsa ja oppia, mikä tuntuu itsestä hyvältä ja mikä ei. Juuri tämä on itsetyydytyksen avain - ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa kosketella itseään tai sukupuolielimiään, pääasia on, että sinä itse nautit siitä. Joten koskettele sukupuolielimiäsi niin, miten sinusta tuntuu hyvältä. Useimmiten pojat itsetyydyttävät kuljettamalla kädellään esinahkaa edestakaisin terskan yli. Olemme kirjoittaneet itsetyydytyksestä Tietoa-sivuillamme, sieltä löydät lisää vinkkejä!
2. Liian aikainen siemensyöksy on suhteellinen asia, sillä nopeus on täysin kiinni omasta tai kumppanin mielipiteestä. Nopea laukeaminen on tavallista etenkin murrosiässä ja seksuaalisten kokemuksien alkutaipaleella. Se voi myös johtua erityisen kiihottavasta tilanteesta, kokemattomuudesta, suorituspaineista tai vaikkapa stressistä. On kuitenkin keinoja, joilla laukeamista voi viivästyttää.
Ensinnäkin laukeamista voi opetella hallitsemaan itsetyydytyksen kautta. Voit pitää taukoa silloin, kun tunnet, että siemensyöksy on tulossa. Kiihottumisen hetken laannuttua, voit taas jatkaa. Voit tehdä näin muutaman kerran, ennen kuin "annat itsellesi luvan" laueta. Samanlaista hallintaharjoittelua voit tehdä yhdynnän aikana - siemensyöksyn lähestyessä voit hidastaa liikettä tai pysähtyä lähes kokonaan. Voit yrittää viivyttää laukeamista myös puristamalla penistä etusormella ja peukalolla kohdasta, jossa terska kiinnittyy peniksen varteen. Jos asia vaivaa sinua, kannattaa sinun tämän lisäksi jutella asiasta tyttöystäväsi/kumppanisi kanssa. Jutteleminen voi usein vähentää mahdollisia taustalla olevia suorituspaineita ja sitä kautta parantaa kestävyyttä.
3. Siemensyöksy tulee ulos monena roiskahduksena siksi, koska eturauhasen ja virtsaputkentyvessä olevat lihakset supistelevat ja "painavat" siemensyöksyn ulos. Kaikilla miehillä/pojilla siemensyöksy ei kuitenkaan tule roiskahduksina, toisilla se ehkä vain valuu ulos. Kannattaa muistaa, että spermaa ei normaalisti tule niin paljon kuin pornoelokuvissa, niissä sen määrä on liioiteltu, eikä se vastaa todellisuutta.
Sperman koostumus vaihtelee kerrasta toiseen, yleensä se on limaista ja aika sitkeää, mutta toisinaan se voi olla vaikkapa valuvaa tai paakkuista. Koostumus vaihtelee esimerkiksi edellisen laukeamisen ajankohdan mukaan - jos edellisestä laukeamiskerrasta ei ole pitkä aika, on siemenneste yleensä ohutta ja kirkasta.
4. Mainitsemasi peniksen koko on täysin normaali. Tilastojen mukaan useimmilla miehillä peniksen koko vaihtelee 9-22 cm erektiossa. Näiden lukujen todenpitävyyttä ei kuitenkaan voi taata, sillä paperille täytettävissä kyselyissä on helppoa liioitella jokunen cm... ;) Se, että peniksesi on vino, on täysin normaalia. Vinous tai käyryys on jopa tavallisempaa kuin täysin suora penis, joten sinun ei tarvitse olla huolissasi.
Tiedäthän, että loppujen lopuksi koolla ja ulkonäöllä ei niinkään ole väliä - tärkeämpää on se, mitä sillä teet.
5. Kun mies saa erektion, muuttuu penis paksummaksi, pitemmäksi ja kovemmaksi ja jos erektio on voimakas, nousee se pystyyn. Juuri tästä syystä esinahka liukuu pois edestä, se ikään kuin tekee tilaa tälle kasvulle. Myös terska laajenee ja kovettuu erektion aikana. Väriltään terska on punaisempi kuin muu kehon iho ja verenkierron lisääntyessä väri voi tummeta entisestään. Kaikki tämä on täysin normaalia ja kuuluu asiaan, sinulla ei siis ole syytä huoleen!
6. Useimmiten tytöt kiihottuvat poikia hitaammin. Olemme aiemmin sanoneet, että tyttöjä voisi verrata uuneihin, joiden lämpiäminen kestää kauan, kun taas poikia voisi verrata mikroaaltouuneihin, jotka lämpiävät hetkessä. Tietenkin on kertoja, jolloin tytöt voivat kiihottua nollasta sataan hetkessä, mutta yleensä he kyllä kaipaavat pidempää huomiota ja valmistelua yhdyntään.
Useimmiten tätä valmistelevaa "toimintaa" kutsutaan esileikiksi. Kuinka pitkään ja minkälaista esileikkiä kukin tyttö kaipaa ja mistä hän nauttii, riippuu tietenkin tytöstä ja voi myös vaihdella saman tytön kohdalla eri kertoina. Esileikkiin kuuluu kuitenkin kaikkea flirttailusta suuteluun ja herkkien ja erogeenisten alueiden hyväilystä suuseksiin.
Ymmärrämme, että kysyt voisiko tyttöjen kiihottumista nopeuttaa, sillä joskus sitä vain haluaisi heti "ryhtyä hommiin", mutta toisaalta siinä menettäisi ison osan kokemuksesta. Seksi ei ole vain yhdyntää sisään-ulos-sisään-ulos tyyliin, vaan siihen kuuluu myös esileikki ja "jälkipelit", joissa molemmissa on omat hienoutensa, joista kannattaa oppia nauttimaan ja joita kannattaa oppia arvostamaan.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott