Poikien laukeaminen
19.02.2014
Miltä poikien tuleminen, orkku ja siemensyöksy tuntuu? Miten siemensyöksy tulee yleensä ja kuinka paljon spermaa? Onko spermasta vaaraa, jos se tulee iholle tai suuhun? Onko kaikki hyvin jos poikakin kostuu? Gitta

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
20.02.2014
Hei Gitta!
Tuleminen ja orgasmi -sanat tarkoittavat yleensä samaa asiaa, kun taas siemensyöksy eroaa näistä tarkoitukseltaan. Näitä sanoja pidetään kuitenkin usein toistensa synonyymeinä, sillä useimmiten ne tapahtuvat niin samanaikaisesti, että on vaikea erottaa niitä toisistaan. Mutta miehet voivat saada orgasmin ilman siemensyöksyä tai siemensyöksyn ilman orgasmia.
Siemensyöksyllä tarkoitetaan sitä, kun siemenneste, eli sperma purkautuu peniksen päässä olevasta virtsaputkesta. Orgasmi on se miellyttävä tunne, joka aiheutuu seksuaalisen kiihottumisen laukeamisesta. Voidaan siis sanoa, että siemensyöksy on se, mikä tapahtuu fyysisesti ja orgasmi se, miltä tuntuu.
Orgasmin tunnetta on ehkä hieman vaikea kuvailla, sillä se vaihtelee tietenkin henkilöstä ja kerrasta toiseen. Mutta sitä voisi yksinkertaistetusti sanoa helpotukseksi. Kun ihminen on seksuaalisesti kiihottunut, tuntee hän yleensä tarvetta johonkin, eräänlaista himoa, joka pitää tyydyttää. Mitä lähempänä orgasmia ihminen on, sitä nautinnollisempaa se on, mutta samalla myös himo/tarve kasvaa. Kun ihminen sitten saavuttaa huipun (orgasmin), tuntuu se eräänlaiselta helpotukselta. Vähän niinkuin silloin, kun aivastat, mutta paljon paljon voimakkaampana.
Orgasmin jälkeen ihminen tuntee tyydytystä ja rentoutuu taas. Kehossa orgasmin läheneminen näkyy kiihtyneenä hengityksenä, sydämensykkeen nopeutumisena, lihasjännityksinä ja ehkä punastumisena, kunnes orgasmi saavutetaan ja silloin peniksen ja kivespussin ympärillä olevat lihakset supistelevat rytmikkäästi miellyttävällä tavalla. Orgasmin myötä kehoon erittyy runsaasti nautintohormoneja, joten se tuntuu myös palkkiolta. Monia poikia alkaa nukuttaa orgasmin jälkeen.
Yleensä sperma valuu tai roiskahtaa ulos siemensyöksyn aikana. Sitä on yleensä n. 3-5 millilitraa (eli noin teelusikallisen verran), mutta määrä voi vaihdella riippuen siitä milloin viimeksi on ollut yhdynnässä, kuinka kiihottunut on ja kuinka kauan on ollut kiihottunut.
Sperma ei ole vaarallista, joten ei haittaa, vaikka sitä tulisi iholle tai suuhun. Jos spermaa on tullut iholle, voi sen pestä pois vedellä ja saippualla. Suuhun tulleen sperman voi niellä, jos haluaa. Jos spermaa kuitenkin tulee tytön alapään alueelle, on olemassa pieni raskauden riski, sillä siittiöt voivat kulkeutua limakalvojen avulla emättimeen ja hedelmöittää munasolun.
Kannattaa siis olla varovainen ja huolehtia ehkäisystä, jos siemensyöksyn aiotaan antaa tapahtua intiimialueelle.
Kun poika kiihottuu, tulee peniksen kärjestä usein pieniä määriä nestettä, ikään kuin "röörien" puhdistamista varten, joten on täysin normaalia, että myös pojat kostuvat kiihottuessaan. Penis ikäänkuin valmistautuu yhdyntään tällä tavoin.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena (aiempiin orgasmia ja kiihottumista käsitteleviin vastauksiin perustuen)