Pojan penis
09.01.2014
Olen 15v poika ja on monta kysymystä peniksestä.
Penis on levossa alle 5 cm ja erektiossa vähän yli 17 cm. Ympärysmitta on 16 cm. Onko mitat tavalliset?
Esinahka on ollut aina niin tiukka ettei sitä saa vedettyä terskan taakse. Kuitenkin pitkässä erektiossa terska tulee kunnolla esille. Olen aloittanut yhdynnät ja esinahka tuntuu vaivaavan. Masturboinnissa esinahka ei liiku paljoakaan ja terskasta näkyy ehkä puolet. Onko tavallista vai ei ja voiko asiaa helpottaa jotenkin?
Onko ihan hyvä ja tavallista jos poika ajaa karvoituksen paljaaksi kiveksistä tai joskus kokonaan?
Miksi kivekset nousee masturboinnin aikana? Saan laukeamisen aikaiseksi masturboimalla mutta siinäkin kohtaa tuntuu aika huonolta aina niiden supistusten kohdalla. Johtuukohan se esinahasta?
Mistä johtuu, että välillä siemensyöksyn määrä on tosi pieni ja se vain valuu ja joskus spermaa tulee paljon ja roiskahduksina että se tahrii? Greg

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Ungdomsinformatören Lena Vastaa
09.01.2014
Hei!
Olemme lähettäneet kysymyksesi eteenpäin terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessille, laitan vastauksen tähän niin pian kuin saan sen!
Terveisin nuorisotiedottaja Lena
Hei.
Hyvä, että kysyt, jos sinua mietityttää asiat, jatka ihmeessä kysymistä :) Peniksen koko vaihtelee henkilöstä toiseen ja kuten varmastikin tiedät, ei ole olemassa "oikeita" tai "vääriä" kokoja. Sinun mittasi kuullostavat täysin normaaleilta.
Kerrot, että esinahkasi on niin kireä, että se vaivaa sinua. Koska kuitenkin pystyt suoriutumaan yhdynnästä, ei ole olemassa mitään, mikä pakottaisi esinahkan korjaamiseen, mutta jos koet, että se vaivaa sinua, voit ottaa yhteyttä lääkäriin, joka puolestaan voi ottaa kantaa mahdollisen toimenpiteen tarpeesta. Tapauksissa, joissa esinahka on liian kireä, tehdään pieni kirurginen toimenpide (jossa leikataan pieni viilto esinahkaan) paikallispuudutuksessa.
Nykyään on yhä tavallisempaa, että miehet ajavat karvoituksen kiveksiensä päältä tai koko alapäästä. Tämä on ihan ok. Karvoja ajellessa pitää kuitenkin muistaa käyttää karvojen ajeluun tarkoitettua vaahtoa ja puhdasta höylää, jotta iho ei ärsyynny.
Kun mies kiihottuu, vetäytyvät kivekset itsestään ylöspäin, tämä on täysin normaalia. Ehkä tämä johtuu siitä, että kivekset eivät osuisi mihinkään ja aiheuttaisi kipua seksin aikana. Kerrot kysymyksessäsi, että "tuntuu huonolta supistusten kohdalla" masturboidessa. En osaa varmuudella sanoa, miksi tämä tuntuu epämukavalta, mutta jos kipu tuntuu terskassa/esinahassa, johtuu se mitä todennäköisimmin siitä, että esinahkasi on liian ahdas. Suosittelen, että puhuisit asiasta kouluterveydenhoitajasi kanssa tai varaisit ajan suoraan lääkärillesi, jotta asiaan saataisi selvyys.
Siemensyöksyn määrä ja koostumus (ja väri ja haju) voivat vaihdella kerrasta toiseen. Tämä johtuu mm. siitä, milloin olet viimeksi lauennut ja minkälaisessa "kunnossa" olet juuri silloin.
Terveisin
Tessi