Punoitus virtsaputken suulla.
24.03.2017
Hei! Tässä 21v mies, jolla on kauan ollut huolestuttava vaiva, johon ei ole löytynyt hoitoa vaikka olen käynyt usemmalla lääkärillä. Vaiva on kirkas punoitus terskan päässä, virtsaputken suulla. Iho hieman kohoilee punoittavalla alueella. Virtsaamisvaivoja ei ole muuta kun joskus armeija aikana koin että kaikki virtsa ei aina tullut pois ja syntyi jonkinlaista kirvelyä. Joskus harvoin tunnen jonkinlaista jomotusta tai kipua alapäässä. Tätä esiintyy enemmän talvikaudella. Lämpimillä ilmoilla en ole ikinä huomannut mitään kipua tai sen kaltaista. Kävin eilen urologilla ja hän ehdotti jälkitiputtelua, jolloin virtaa jäisi limakalvolle ja sillä tavalla ärsyyntyisi. Myös sitä ehdotti että jos limakalvo on erittäin herkkä ja käski juoda tarpeeksi vettä että virtsa ei olisi niin hapanta. Olen käynyt sukupuolitautitesteissä ja ollut aina negatiivisia ja jonkinlainen bakteeri viljelykin on tehty eikä siinä näkynyt mitään poikkeavaa. Mitä mieltä te olette, mikä se voisi olla? Huolestunut nuori mies
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
11.04.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Oletpahan vaivan itsellesi saanut. Toisaalta kirjoittamasi perusteella saa sen käsityksen, että vaiva olisi enemmän kosmeettinen juurikin punoituksen vuoksi eikä niinkään kipua tai muuta vakavampaa oireilua tuottavaa. Tarkoituksena ei toki ole vähätellä, vaiva on sinulle kuitenkin todellinen. Sinua on tutkittu kirjoittamasi perusteella varsin kattavasti jopa urologin, nimenomaan vaivasi asiantuntijan toimesta. Valitettavasti antamiesi tietojen perusteella en pysty vaivaasi diagnosoimaan eikä minulla toki ole siihen oikeuttakaan, koska en ole lääkäri. En voi kuin kehoittaa olemaan yhteydessä lääkäriin vaivan pitkittyessä.
Miia, terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.