Saunominen
26.05.2015
Kun saunon niin alkaa jonkun ajan päästä kirveleen penistä ja sit nivusten alueelta ja tuntuu sietämättömältä. sit kokoajan olis pissahätä mut ei tuu mitään. mikä vois olla syynä. ja en ota ees kovia löylyjä. muuten ei sit oo mitään vaivaa ilmennyt. harmittaa niin paljo et oli pakko laittaa kysymys tänne. bamse__
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
03.06.2015
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Tämä saunomiseen liittyvä kirvely peniksen ja nivusten alueella mitä luultavimmin liittyy siihen, että tällä alueella on erittäin paljon hermoja. Alue on kuitenkin erittäin herkkää erogeenistä aluetta. En usko, että asiassa on mitään vaarallista. Kuitenkin täyden varmuuden asiaan saat ottamalla yhteyden oman alueesi lääkäriin.
Mikäli tulkitsen oikein kysymystäsi, tämä pissahätä, joka on koko ajan, olisi myöskin saunomisen aikana? Vai onko tätä tihentynyttä virtsaamisen tarvetta myös muulloin. Mikäli tihentynyt virtsaamisen tarve olisi vain saunomisen yhteydessä, en itse pysty varmuudella vastaamaan mihin liittyisi, siksi suosittelisinkin ottamaan yhteyttä oman alueesi lääkäriin. Jos virtsaamisen tarvetta esiintyy muutenkin, olisi tietysti poissuljettava mahdollisen tulehduksen mahdollisuus.
Lisäksi, jos on ollenkaan mahdollista, että kyseessä voisi olla sukupuolitauti, kehottaisin hakeutumaan pikimmiten lääkäriin. Tällöin voidaan tarvittaessa varmistaa, mistä taudista olisi kyse ja saisit oikean hoidon. Tämä vain todellakin siinä tapauksessa, jos on yhtään syytä epäillä sukupuolitauteja.
Uskon, että harmituksen aiheella ei ole mitään syytä, mutta näin näkemättä ja sen kummemmin kykenemättä haastattelemaan paremmin, täyden varmuuden todellakin saisit oman alueesi lääkäristä.
Miia, terveydenhoitaja – Nuortenelämä.fi