Seksi toiseen paikkaan
23.03.2014
Minä olen 18 ja tyttöystävä on 17. Suhde on 2 vuotta vanha. Ollaan keskusteltu peppuseksistä ja haluttaisiin kumpikin kokeilla sitä ensimmäistä kertaa eli kysyn peppuseksiin liittyvää.
Miten peppuseksiin kannattaa valmistautua?
Onko peppuseksissä aina käytettävä kondomia?
Onko peppu aina tiukempi kuin pillu? Kannattaako sitä kokeilla, kun minulla on hieman kireä esinahka?
Voiko minun penis olla liian iso sen kokeilemiseen? Se on 17 cm. Onko asennolla mitään merkitystä peppuseksissä?
Tyttöystävä haluaisi kokeilla, miltä siemensyöksy tuntuu peppuseksin yhteydessä. Voiko laueta peppuun vai onko siinä tulehdusvaara?
Voiko seksin aikana siirtyä pepusta pimppiin tai toisinpäin? Elias

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
24.03.2014
Hei Elias!
Niin kauan, kuin te molemmat olette mukana ja halukkaita, voitte kokeilla anaaliseksiä ja onkin hyvä, että olette puhuneet asiasta ja olette samoilla linjoilla. Sitä kautta kynnys sanoa ei on myös matalampi ja on tärkeä myös kuunnella toista, sillä seksissähän ei kuulu tehdä sellaista, mikä tuntuisi toisesta epämiellyttävältä tai -mukavalta. Kuinka hyvin anaaliseksi onnistuu riippuu osaksi juuri siitä, onko vastaanottava osapuoli täysillä mukana asiassa, sillä peräaukon toimintaa voi ohjata tahdon voimalla (pystymme esim pidättämään 2. hätää jne).
Älkää myöskään kokeko, että teidän tarvitsisi harrastaa anaaliseksiä vain siksi, että kaikki tekevät sitä - tutkimusten mukaan vain 8% tytöistä on kokeillut anaaliseksiä tai edes pitäneet sitä miellyttävänä. Naisilla ei miesten tavoin ole eturauhasta, joka vaikuttaa siihen, että anaaliseksi tuntuu nautinnolliselta. Peräaukko sisältää kuitenkin useita hermopäätteitä, joiden stimulointi tuntuu hyvältä, myös naisilla. Joten vielä: harrastakaa anaali-seksiä vain omasta tahdostanne ja halustanne!
- Olemme kirjoittaneet sivuillamme anaaliseksistä ja siitä, minkälaisia asioita kannattaa tiedostaa ennen siihen ryhtymistä. Lue lisää täältä! Mutta tiivistäen: Anaaliseksiin valmistautuessa erityisen tärkeää on se, että molemmat ovat halukkaita ja valmiita kokeilemaan. Molempien kannattaa peseytyä ennen anaaliseksiä, silloin kummankaan ei tarvitse murehtia toisen hygieniasta. Lisäksi on tärkeää, että käytätte jonkinlaista liukuvoidetta ja että olette VAROVAISIA! Peräaukossa ei ole emättimen tapaan luonnollista liukastetta, eikä sen limakalvot ole tarkoitettu seksiä varten, joten tästä syystä liukuvoiteen käyttö on olennaista. Varovaisuus on tärkeää myös siksi, ettei peräaukossa sijaitseva sulkijalihas  (eli se, joka auttaa pidättämään hätää) vaurioidu.
Anaaliseksi kannattaa aloittaa vähitellen. Ehkä ensiksi vain peräaukon hyväilyllä, jonka jälkeen sinne voi ehkä viedä sormen ja seuraavalla kerralla ehkä kokeilla peniksen sisäänvientiä. Anaaliseksi vaatii vastaanottajalta paljon ja se voi olla kivuliasta, jos vastaanottaja ei täysin ole mukana "leikissä", joten siihen kannattaa totutella vähitellen.
- Anaaliseksissä kannattaa aina käyttää kondomia. Anaaliseksissä sukupuolitaudit voivat tarttua jopa helpommin kuin "tavallisessa" seksissä, sillä peräaukon limakalvot eivät ole tarkoitettuja seksiin, joten pienet haavaumat ja repeämät ovat tavallisia ja tekevät sukupuolitautien tarttumisen helpommaksi. Penis kannattaa suojata kondomilla myös siksi, että terska voi ärtyä peräaukon bakteereista, jotka voivat aiheuttaa esim. kivuliaita virtsatietulehduksia.
Tytöt eivät sinänsä voi tulla raskaaksi anaaliseksistä, mutta pieni mahdollisuus, että sperma kulkeutuisi peräaukosta emättimeen ja hedelmöittäisi munasolun on kuitenkin olemassa. Varmuuden vuoksi anaaliseksissä on siis hyvä käyttää kondomia.
- Peräaukko on tiukempi kuin emätin juuri siitä syystä, että se ei sisällä limakalvoja, jotka tulisivat vastaanottavaisemmiksi seksuaalisesta kiihottumisesta. Valitettavasti meidän on mahdoton sanoa vaikuttaako kireä esinahka anaaliseksin onnistumiseen. Sen saat selville vain kokeilemalla. Peräaukon kireys voi aiheuttaa yhdyntäkipuja, mutta on myös mahdollista, että kireä esinahka ei vaikuta yhdynnän onnistumiseen. Jos "tavallinen" yhdyntä onnistuu hyvin, ei kireä esinahka todennäköisesti aiheuta ongelmia anaaliseksissä. Muista kuitenkin, että jos seksi sattuu, ei sitä kannata jatkaa.
- Usein anaaliseksiin mielletään nelinkontin takaapäin asennon olevan kaikkein sopivin, mutta se voi samalla olla vasta-alkajalle kivulias. Usein suositellaan, että ensimmäisellä kerralla valitaan lähetyssaarnaaja-asento, jossa nainen makaa vatsallaan jalat hieman levitettynä ja mies päällä. Halutessaan naisen lantion alle voi asettaa tyynyn. Makuullaan nainen pystyy rentoutumaan paremmin kuin esim. nelinkontin.
Asennolla ei kuitenkaan ole yhtä paljon merkitystä kuin sillä, että etenette varovaisesti ja hitaasti. Peniksesi ei ole liian suuri anaaliseksiä varten, tietenkin isompaan penikseen totuttelu vaatii pidemmän ajan jne. mutta anaaliseksi onnistuu kyllä jos nainen on tarpeeksi rentoutunut. Aloittakaa niin, että ainoastaan peniksen pää menee peräaukon sisään. Peniksen sisäänvieminen voi kestää kauan, jopa useita minuutteja, sillä se tulee viedä syvemmälle rauhassa ja hiljalleen. Kun penis on kokonaan sisällä, kannattaa myös pitää tauko, jotta peräaukko pystyisi mukautumaan tilanteeseen. Myös seksin jälkeen penistä pois vetäessä pitää muistaa olla varovainen ja tehdä se hitaasti, repeämien välttämiseksi.
- Laukeaminen peräaukkoon ei lisää tulehdusten riskiä, sillä siemenneste tulee kyllä valumaan ulos peräaukosta samaan tapaan kuin emättimestä.
- Anaaliseksistä ei pidä siirtyä emätinyhdyntään, sillä peräsuolessa on bakteereja, joiden ei kuulu kulkeutua emättimeen. Myöskään sormin ei tule hyväillä ensin peräaukkoa ja sitten emätintä. Jos käytätte kondomia, tulee teidän vaihtaa se anaaliseksistä emätinyhdyntään siirtyessä.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott (mm. seksuaalineuvojien aiempiin vastauksiin perustuen)