siemensyöksy
14.06.2016
Olen kuullut usein sanottavan, että nuorilla on siemensyöksy herkässä, ja vanhemmiten niitä ei niin herkästi tapahdu. Haluaisin, että selittäisitte syyn siihen, miksi näin on. Nauttivatkohan vähän vanhemmat miehet seksistä enemmän, jos he eivät laukea niin nopeasti esim, yhdynnässä?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.06.2016
Hei.
Ihmisen seksuaalisuus on suuri osa meitä, vaikka ikää tulee lisää ja vaikka esimerkiksi sairastuisimme niin seksuaaliset tarpeet pysyvät aina ajankohtaisina, tietenkin vähän riippuen siitä hyväksyykö ihminen itse näitä vai yrittääkö hän tukahduttaa niitä. Tänä päivänä nuoret ihmiset voivat puhua melko avoimesti seksistä, mutta esim 50 vuotta sitten tilanne oli aivan eri, jonka takia aikuiset ja vanhukset eivät välttämättä ole yhtä tottuneita puhumaan seksistä.
Kun mies vahenee testosteronitasot laskevat, ja tämä johtaa mm siihen että seksuaalinen halukkuus heikkenee. Se ei siis tarkoita sitä että halut häviäisivät kokonaan, eikä se välttämättä tarkoita potenssin katoamista. Mutta seksuaalinen vietti ei välttämättä ole enää yhtä "pakottava" koska seksuaalinen aggressiivisuus yleensä vähenee ajan myötä. Tämä muutos ei kuitenkaan tule ajankohtaiseksi sinulla vielä piiitkäään aikaan. Miehillä seksuaalinen huippu on noin 20-25 vuotiaana, kun taas naisten on vasta 35-40 vuotiaana. (siis kun on kyse pelkästään seksuaalisesta halusta, mikä on täysin eri asia kuin hedelmällisyys.)
Syy siihen että nuorella miehellä on siemensyöksy niin herkässä on se että seksuaalinen halu ja vietti on voimakas, eikä siihen tarvita paljon fyysistä tai visuaalista/psyykkistä stimulaatiota jotta siemensyöksy tapahtuisi. Usein seksi kumpaanin kanssa tuntuu kertakaikkiaan niin hyvältä ettei pysty pidättämään siemensyöksyn. Kun testosteronitaso kehossa laskee mies saattaa tarvita enemmän suoraa fyysistä kiihotusta jotta saisi siemensyöksyn. Tämä ei kuitenkaan koske kaikkia miehiä, vaan suuria henkilökohtaisia eroja löytyy.
Joskus se saattaa johtua siitä että mies ei vanhempana ole enää niin herkkä fyysiselle stimulaatiolle että hän pystyy pidättämään, mutta toisaalta se liittyy myös usein siihen että vanhempi mies tuntee oman kehonsa paremmin kuin nuori mies ja on oppinut pidättämään siemensyöksyn.
Luulen että kaikenikäiset ihmiset voivat nauttia seksistä yhtä paljon, mutta seksi itsessään ja ihmisten odotukset muuttuvat. Pojilla saattaa olla siemensyöksy herkässä, ja pelkästään se että näkee tai kuvittelee jtkn saattaa johtaa laukeamiseen, kun taas vanhemmilla miehillä seksi ei välttämättä ole enää yhtä penetraatiokeskeistä, pääasia ei ehkä ole enää laukeaminen vaan läheisyys ja nautinto. En usko että mikään tapa olisi toista "parempi", vaan asiat muuttuvat, aivan kuten niiden kuuluukin tehdä.
Terveisin
Tessi