Sukupuoli elimet
11.03.2014
Moi. Tota tunnen outoa kipua tai ei välttämättä kipua mutta jotain peniksen yläpuolella. Onko joku rasitus? Hypin kyllä trampalla eka kertaa sitten kipeyty yhtäkkiä. ei mitään vakavaa kysyn vain. Mutta huomasin että tuli talirauhasii paljon kerralla. onko sukupuoli hormonit alkanu kehittyy kunnolla vai. On alkanu jo murrosikä normaalisti. Onko sukupuolielinten aluellaa jotain lihasta mikä rasittu ehkä? ( Ei aina särkyy välillä) Rippuu missä asennossa istun tai olen) Tuukka

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
12.03.2014
Hei Tuukka!
Olemme lähettäneet kysymyksesi eteenpäin terveydenhoitaja Jennille. Laitan vastauksen tähän niin pian kuin saan sen!
Terveisin nuorisotiedottaja Lena
Hei Tuukka!
Emme vielä ole saaneet vastausta terveydenhoitajalta, mutta yritämme vastata muiden asiantuntijoiden ja aiempien kysymysten perusteella. Miltä vaiva tuntuu nyt - kipuileeko se vai onko se jo mennyt ohi?
Joka puolella kehoa on lihaksia, joten on mahdollista, että olisit esim. venäyttänyt tai reväyttänyt sisemmän vatsalihaksen tai saanut iskun sukupuolielinten aluuelle, mikä aiheuttaisi kipua peniksen yläpuolen alueeseen. Meidän on kuitenkin mahdoton sanoa mitään varmaa, sillä emme pysty tutkimaan sinua.
Jos kipu ei ole parin viikon sisällä mennyt ohi ja se vaivaa ja vaikeuttaa jokapäiväistä liikkumistasi, suosittelemme, että kävisit näyttämässä sitä lääkärille tai edes kouluterveydenhoitajalle. Tuskin on kyse mistään vakavammasta, mutta tällaiset vaivat on aina hyvä tarkistuttaa.
Talirauhaset eivät liity mitenkään kyseiseen vaivaan. Todennäköisesti talirauhaset ovat olleet siinä koko ajan, mutta olet vasta nyt kiinnittänyt niihin kunnolla huomiota, kun olet tutkinut penistäsi kivun takia. Talirauhasia on ympäri kehoa ja ne rasvaavat ihoa. Joissakin kehon osissa ne näkyvät selvemmin kuin toisissa. Peniksen varressa ja ympärillä ne näkyvät yleensä erityisen hyvin, sillä niillä aluilla niiden alla ei ole ihonalaista rasvakerrosta. Talirauhaset ovat siis täysin normaaleja, eikä niistä kannata kantaa huolta. Muista kuitenkin, että niitä ei kannata näprätä - silloin ne saattavat tulehtua ja kipeytyä.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott