Syytä huoleen seksitaudista?
27.10.2017
Hei! Sain suojaamatonta suuseksiä noin 1,5kk sitten, ja minua on mietityttänyt olenko voinut saada jonkin seksitaudin lukuunottamatta klamydiaa ja tippuria? Ajattelen, että virtsaputken ympärillä ihossa olisi tapahtunut muutoksia, muttei mitään näkyvien syylien, pattien tai rakkuloiden kaltaisia tai ihosta kohoavia kohtia. Minulla ei ole myöskään ollut oireita kutinaa tai kirvelyä yms. Mielessäni on pyörinyt jostain syystä, että olisin saanut HPV-viruksen, joten onko todenäköistä, että suussa esiintyisi oireettomia tauteja, ja että ne tarttuisivat kurkusta penikseen? 1997
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
05.11.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Mikäli epäilet seksitautia, suosittelen hakeutumaan testeihin mahdollisimman pian. Näin vastausten tultua voidaan hoitokin aloittaa nopeasti, jos testit olisivatkin positiivisia. Mainitset HPV joka on siis human papilloma virus. HPV aiheuttaa kondyloomatartuntoja, visvasyylästäkin kuulee puhuttavan ja se on kyllä useimiten silmällä havaittava kukkakaalimainen syylämuodostelma. Voiko se tarttua suuseksissä suuseksin antajan suusta, nielusta sinulle, periaatteessa saattaisi olla mahdollista, miten todennäköistä, siihen en valitettavasti pysty vastaamaan. Suosittelisin hakeutumaan lääkärin vastaanotolle, joka voi määrätä tarvittaessa tarvittavia kokeita. Ja tai erikseen voit omatoimisesti hakeutua kokeisiin ja koetulosten perusteella lääkäriin. Tai voit käydä lääkärissä vaikka koetuloksesi olisivatkin negatiivisia. Lääkärin on helpompi arvioida mistä voisi olla kyse, koska lääkärillä on mahdollisuus nähdä mitä tarkoitat.
Ei liene tarpeen muistuttaa, että käyttämällä ehkäisyä suojaat niin itseäsi kuin kumppaniasi. Ja huolehtimalla ehkäisystä, osoitat kunnioitusta kumppaniasi kohtaan.
Miia terveydenhoitaja, seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.