Viagra
14.06.2016
Miten nuorelle voidaan määrätä viagraa ja auttaako se impotenssiin tai sellaisiin henkilöihin, joilla on peniksen paisuvaisissa vamma että ne eivät täyty kunnolla verellä vaikka on kiihottunut? Itsellä on ns. venttiilivika eli veri ei pysy siittimessä ja siksi erektiot jäävät pehmoisiksi. Kaverit ovat kannustaneet hakemaan viagraa ja sillä on homma kuulemma hoidettu pois alta. Eikai muuta hoitoa peniksen erektiovaikeuksiin olekaan kuin lääkkeet?
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
17.06.2016
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Tutkimuksissa on osoitettu, että lieviä erektiohäiriöitä esiintyy noin 20 %:lla kaikenikäisistä miehistä. Lievät erektiohäiiröt ovat osa miehen elämää ja niistä kärsii joskus lähes jokainen mies.
Tapauksessasi suosittelisin, että olisit yhteydessä/varaisit ajan lääkärille, joka mainitsemasi venttiilivian on tutkimuksissaan todennut. Lääkäri on oikea ammattilainen määrittelemään kokonaisvaltaisen tutkimuksen jälkeen, olisiko sinun tapauksessasi juurikin esim. mainitsemastasi Viagrasta hyötyä. Erektiohäiriöiden hoito määräytyy kuitenkin syyn perusteella, joka erektiohäiriön aiheuttaa. Mikäli sinua tutkinut lääkäri on yleislääkäri, on hänellä aina mahdollisuus lähettää sinut tarkempiin tutkimuksiin erikoissairaanhoidon puolelle urologille, joka on erikoistunut miesten vaivoihin samalla lailla kuin on gynekologit erikoistuneet naistentauteihin.
Terveet elämäntavat eli alkoholin kohtuukäyttö, säännöllinen liikunta, tupakoimattomuus ja ylipainon välttäminen ovat tärkeitä asioita, mikäli haluaa erektiokyvyn pysyvän hyvänä. Terveitä elämäntapoja ylläpitämällä voi myös ennaltaehkäistä useita sairauksia, kuten verenpainetautia, sokeritautia ja verisuonten kalkkeutumista, jotka taas voivat vaikuttaa erektioon.
Suosittelen siis varaamaan aikaa lääkärille. Missään tapauksessa ei tule omin päin aloittaa mitään lääkityksiä, ennen lääkärin konsultaatiota.
Terveisin, Miia, terveydenhoitaja/seksuaalineuvoja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.