Virtsaputki ja terska
11.02.2014
Hei. Olen 16 vuotias poika ja minulla on terska nyt ollut 3 päivää aika herkkä ja virtsaputki isontunut siis kohonnut. En tunne kipua jos en koskee terskaa tai peniksee. Paraneeko tämä itsestään vai? Olen juonut paljon vettä ja laittanu kuumaa vettä sukupuolielinten alueelle. Junkku

Hälsovårdaren Jenni Vastaa
Ungdomsinformatören Lena Vastaa
11.02.2014
Hei!
Olemme lähettäneet kysymyksesi terveydenhoitaja Jennille, laitan vastauksen tänne niin pian kuin saan sen!
Terveisin nuorisotiedottaja Lena
Hei,
Vastauksesta ei käy ilmi tunnetko virtsatessa kipua/kirvelyä tai poltetta. En myöskään tiedä, oletko ollut sukupuolikontaktissa tai harrastanut itsetyydytystä, mistä terskan seutu olisi voinut hetkellisesti ärtyä. Mikäli vaivasi edelleen jatkuun, niin suosittelen, että soitat omalle terveysasemalle ja kerrot vaivasi. Terveysasemalla voivat tutkia sinut ja tehdä tarvittaessa lähetteen laboratorioon esimerkiksi virtsanäytteen osalta. Sinulla saattaa olla virtsatietulehdus, jonka hoitamiseksi tarvitset antibioottikuurin. Runsas juominen, erityisesti veden tai karpalomehun juominen on suositeltavaa virtsatievaivoissa, mutta mahdollista tulehdusta ne eivät poista. Siksi lääkäriin hakeutuminen on suositeltavaa.
Terv. Jenni