Yhdyntä kondomin kanssa
17.07.2023
Kondomin käyttöön liittyvät asiat mietityttävät. Olisiko hyvä laittaa vähän liukkaria pojan penikselle ennen kondomin päälle laittamista? Tarvitseeko sitä tehdä, jos terska on touhutipoista kostunut liukkaaksi? Kondomin päälle on kai pakko laittaa liukkaria, vai kuinka? Entäs jos pojalta tulee niin runsas siemensyöksy, että spermaa tulee ulos kondomista?
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi Vastaa
17.07.2023
Hei,
kiitos kysymyksestäsi. Kondomin käytössä on tärkeää valita sopivan kokoinen kondomi. Sen asettamisen ei tule tuntua liian ahtaalta, mutta se ei myöskään saa olla liian suuri, jolloin se voi luiskahtaa pois, vaan juuri sopiva. Kokeilemalla jokainen varmasti löytää itselleen sopivan koon. Jos terska tuntuu kuivalta sille voi levittää hieman liukuvoidetta. Tällöin on varottava, ettei voide leviä peniksen varteen, koska se voi saada kondomin liukumaan pois paikaltaan yhdynnän aikana. Liukuvoidetta ei ole pakko laittaa kondomin päälle, jos emättimesi on jo riittävästi kostunut ja yhdyntä tuntuu hyvältä ilmankin. Mutta sitä on hyvä käyttää, jos vähänkin tuntuu siltä, että se on tarpeen. Voide kannattaa pitää käden ulottuvilla, jolloin sitä on helppo käyttää tarvittaessa. On tärkeää valita kondomeille sopiva liukuvoide, eli silikoni- tai vesipohjainen, joita molempia myydään apteekeissa. Öljypohjainen voide voi haurastuttaa kondomia.
Kondomeissa on päässä pieni ”huppu”, joka kerää sperman talteen. Sopivankokoisessa kondomissa ei ylivuodon vaaraa ole, vaan sperma jää kondomiin, kun penis vedetään yhdynnän jälkeen ulos. Pojan on tällöin hyvä pitää sormia kondomin reunoilla, jolloin kondomi varmasti tulee ulos peniksen mukana.
Mukavaa kesänjatkoa!