seksikokemukset
03.12.2017
Moi. Haluaisin kysyä vähän ensimmäisiin seksikokemuksiin liittyviä asioita. Kumpaan nuoret ajautuvat yleensä ennemmin, yhdyntään vai suuseksiin? Tiedän toki, että se on tapauskohtaista, mutta onko siitä teillä jotakin käsitystä? Itse pidän suuseksiä kaikkein intiimeimpänä seksinä. Silloin ollaan mielestäni kaikkein herkimmällä alueella, jos nuollaan toisen sukuelimiä. Siinä pitää olla täydellinen luottamus toiseen ja itse en ainakaan usko sellaista saavuttavani kovin nopeasti. Kuinka paljon ruokavalio voi vaikuttaa siemennesteen makuun? Voiko sperma edes maistua kenestäkään hyvältä? Mistä sen tietää millä hetkellä poika saa siemensyöksyn? Mitkä tekijät vaikuttavat siemennesteen koostumukseen? Olen joskus katsonut pornoa sen verran, että olen nähnyt hyvin paksua spermaa, joka ei lennä juuri mihinkään. Olen myös nähnyt miehen saavan tosi runsaan siemensyöksyn, jossa spermaa tulee todella monta ruiskahdusta, se on hyvin ohuen ja vetelän näköistä ja lentää kauas. Luulisi jälkimmäisen tuntuvan miehestä paremmalle. Vai onko niin, ettei ruiskahdusten määrällä ole vaikutusta koettuun mielihyvään?

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
14.12.2017
Hei,
kiitos kysymyksistäsi ja pahoitteluni siitä että vastaus viipyi näin luvattoman kauan.
Kokemuksesta sanoisin, että varmaankin yhdyntä on se, jota ensimmäisenä noista vaihtoehdoista kokeillaan. Toisaalta, on nuoria jotka eivät ole valmiita itse yhdyntään, ja haluavat muulla tavoin tutustua seksiin kumppaninsa kanssa ennen ensimmäistä yhdyntää. Kaiken kaikkiaan seksi on todella intiimi asia kahden ihmisen välillä, ja joka tapauksessa vaatii paljon luottamusta molemmin puolin.
Siemennesteen maku on yksilöllistä. Siihen voivat kyllä vaikuttaa jotkut erittäin voimakkaat mausteet, luulisin. Se, maistuuko se hyvältä vai ei, on yksilöllisesti jokaisen oma kokemus. Toisille ei ole väliä, mille se maistuu, vaan tärkeintä on se nautinto, minkä sillä pystyy toiselle antamaan. Jotkut kokevat siemennesteen nielemisen erittäin kiihottavana, toiset taas eivät voi sietää sellaista. Milloin siemensyöksy tulee ja miten sen tietää etukäteen....parhaiten niin, että mies sen sanoo kun tuntee hetken olevan käsillä.
Siemenneste on välillä ohuempaa, välillä paksua. Erittäin proteiinipitoista ruokavaliota käyttävällä useimmiten paksumpaa ja valkoista. Mutta sekään ei välttämättä ole sääntö. Toisinaan siemenneste on lähes veden kaltaista, ihan kirkasta ja ohutta. Eri kerroillakin se voi vaihdella samalla ihmisellä. Määrä samoin vaihtele, ja valuuko se vain peniksen päästää vai lentääkö jonnekin pidemmälle. Nämä eivät sinällään vaikuta mielihyvän voimakkuuteen muuten, kuin että joillekin pitkälle lentävä siemensyöksy saattaa olla kiihittavampaa kuin vain hitaasti ulos valuva siemensyöksy. Nämä ovat hyvin yksillöllisiä ja tilannekohtaisia juttuja.
Terkuin Kristiina
seksuaalineuvoja, uroterapeutti, kätilö