Hikiset kädet
21.01.2015
Hei.
Minulla on kauan ollut vaivana kylmät ja hikiset kädet. Mistä se voi johtua? Koulussa varsinkin käteni vain päättävät hikoilla ja en voi sille mitään. Minua ei edes ole jännittänyt mikää asia. On inhottavaa jos joutuu vaikka pitämään toisia käsistä kiinni ja minun täytyy yrittää pyyhkiä hiki pois, tai keksiä jotain jotta välttyisin tilanteesta. Olen nyt 14. Voiko tällainen vaiva lähteä pois iän myötä? Tunneillakin käteni hikoavat ja vihaan sitä kun joudun kirjoittamaan.
Kiitos vastauksesta! <3 ärsyyntynyt

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
26.01.2015
23.1.2015
Hei!
Kädet ovat yleensä kylmät jos veri ei kierrä niissä kunnolla, esim. tietokoneella ollessa kädet saattavat tulla kylmäksi ihan kenellä tahansa. Kerrot kuitenkin, että hikoilu liittyy monen erilaisiin asioihin, eikä jännittämisellä ole sen kanssa mitään tekemistä.
Käsien hikoilu on yleensä perinnöllistä ja johtuu usein juuri jännittämisestä. Monesti he, jotka hikoavat paljon käsistä hikoilevat myös tavallista enemmän kainaloista. On kuitenkin hankala vetää rajaa tavallisen ja tavallista enemmän välillä. Hikoilu voi myös olla ihan tahatonta niin kuin sinun tapauksessasi. -ja joskus voi tuntua, että vaiva pahenee kun sitä miettii liikaa.
Yleensä hikoilu alkaa varhaisnuoruudessa ja saattaa vähentyä iän myötä.Tämä vaiva vaikuttaa aiheuttavan sinulle haittaa päivittäisessä elämässäsi, joten sinun kannattaa sillä perusteella mielestäni käydä juttelemassa esimerkiksi kouluterveydenhoitajallasi vaivasta. Hän voi tarvittaessa varata sinulle ajan lääkärille, tai kertoa sinulle itse mahdollisista hoidoista käsien hikoiluun liittyen.
Käy nyt siis ihmeessä pyytämässä asiantuntijalta neuvoa tähän vaivaan, jotta sinun ei tarvitse vältellä tietynlaisia tilanteita sen takia!
Ystävällisesti nuorisotiedottaja Jenny
P.S. Kysyn vielä meidän terveydenhoitaja -asiantuntijaltamme jos hänellä on jotain pikavinkkiä sinulle antaa näin alkuun. Laitan vastauksen tähän alle sitten.
26.1.2015
Hei!
Muutama vinkki sinulle:
On olemassa tuote, josta voisi olla apua. Sen nimi on Triple Dry ja siitä löytyy tuotteita eri tarkoituksiin muun muassa spraytä käsien hikoiluun. Tuotetta saa apteekista.
Liikahikoiluun on olemassa erilaisia hoitomuotoja. Niistä kannattaa jutella kouluterveydenhoitajan kanssa. Kannattaa myös käydä luontaistuotekaupassa kysymässä jos sieltä löytyisi apua vaivaan.
Terveisin terveydenhoitaja Annika ja nuorisotiedottaja Jenny