Leukaluun paikalta lähtö
29.10.2014
Haukoittelen välillä aika paljon viime viikolla tapahtu ikävä haaveri. Haukoitti todella paljon nii tuli semmonen erittäin syvä haukotus nii lähti leukaluu pois paikaltaa havahduin kun kuului hirvee naksahdus ja lähdin lääkäriin niin hän pisti sen takas paikalleen ite en viittinyt alkaa vehjata sen leuan kanssa. haluaisin tän haukottelun loppuvan tai siis ainakin vähentää sitä tiedän et väsymys ja riittämätön uni. mutta nukun kyllä kunnolla 8-9 h/vrk Jesse
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Sanna Vastaa
29.10.2014
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Nuorisotiedottaja Sanna
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit, että leukanivelesi oli mennyt pois paikoiltaan haukotellessasi ja mietit, miten haukottelun saisi loppumaan, ettei sama tapahtuisi uudestaan.
Haukotuksen tarkkaa syytä ei tiedetä. Yleisesti ajatellaan, että haukottelulla on yhteys väsymykseen ja pitkästyneisyyteen. Viime aikoina on noussut esiin tutkimuksia, joiden mukaan haukottelu liittyisi aivojen lämmönsäätelyyn. Pelkästään riittävästä unesta huolehtiminen ei siis takaa, että haukottelusta pääsisi kokonaan eroon.
Haukottelua on mahdotonta välttää kokonaan. Sinun kannattaa olla varovainen haukotellessasi ja yrittää välttää suun avaamista ihan ääriasentoon. Voisit kysyä ongelmaan hammaslääkärin mielipidettä. Hammaslääkäri pystyy arvioimaan, onko vaivalle mitään tehtävissä. He ovat erikoistuneet purennan, ja siten myös leukanivelten ongelmiin.
terveisin,
Maria – Nuortenelämä.fi