Mustapäähuolia
10.04.2014
Heippa!
asiani koskee siis mustapäitä. Olen pitkään kamppaillut mustapäiden kanssa ja muiden epäpuhtauksien kanssa enkä vieläkään oo löytänyt ratkaisua. Mielessäni pyörii useita kysymyksiä joihin olisi ihana saada vastaus. 1. Luin joltain sivustolta että mustapäät tulisi puristaa ja jollei mustapään aiheuttama paine vaurioittaa ihoa, onko totta? 2. Lähteekö mustapää koskaan pois jollei sitä purista? Lähteekö Se itsestään kuorimalla tai naamioita käyttämällä? (ei kyllä tunnu toimivan..)3. Miten laajentuneet ihohuokoset syntyvät? Ahistaa suunnattomasti kun ennoo ees 18 täyttänyt ja nenä täynnä pientä reikää, luin netistä että Se on geeniperimään liittyvä juttu mutta, ei mulla näitä aina oo ollut ja luulis tän olevan enemmän vanhentuvan ihon ongelma? Mitä teen? Kun koulusta tuun kotiin ja katon peiliin huomaan öljypisaroita nenän päällä? En ymmärrää. Oonko itse aiheuttanut nää ongelmat puristelemallanenästäni mustapäitä vai mikä kyseesssää:(? Kyseiset asiat kalvaa mieltä 24/7 ja itkua tuhertaen täällä kirjottelen!:( kiitos paljon jo etukäteen jos viitsisitte auttaa! apuaapuaa

Nuorisotiedottajat Lena ja Sanna Vastaa
14.04.2014
Hei apuaapua!
Vastaamme kysymyksiisi järjestyksessä:
1. Mustapäitä ei pidä puristaa!!! Jos puristelet niitä, pääsee huokosiin bakteereja, jotka voivat aiheuttaa huokosessa tulehduksen ja mustapään tilalle voi kehittyä suuri ja kivulias finni, joka mahdollisesti voi jättää arpia. Jos puristat mustapäitä liian kovaa, voi ihoon jäädä vaurioita, joko arpien tai katkenneiden pintaverisuonien muodossa. Yritä siis olla puristelematta mustapäitäsi.
2. Mustapäät häviävät kyllä itsestään ajan myötä. Niiden jälkeen jää kuitenkin usein laajentuneita ihohuokosia. Jos puhdistat ihoasi päivittäin (lue lisää täältä), estää se mustapäiden syntymistä ja esim. kuorinta hioo pois mustapään ylimmän talikerroksen, joka on mustapään musta osa (mustuus johtuu siitä, että tali on kosketuksessa hapen kanssa). Kuorinta myös puhdistaa ihoa syvemmin, tasoittaa epätasaisuuksia ja tekee ihosta vastaanottavaisemman muille ihonhoitotuotteille. Kuorinta myös parantaa verenkiertoa, jonka ansiosta iho saa enemmän ravintoa ja näyttää paremmalta ja raikkaammalta. Kuorinta voi antaa hieman erilaisia tuloksia valitsemastasi kuorintanaamiosta riippuen. Kuorinta voi puhdistaa, se voi pienentää ihon huokosia tai olla rauhoittava tai yleisesti raikastava. Mutta jotta näkisit kuorinnasta tuloksia, pitää sinun käyttää niitä säännöllisesti.
Kuorintaa sekaiholle (mikä sinulla luultavasti on) tulee käyttää 2-3 kertaa kuukaudessa (mieluummin siis kerran kahdessa viikossa, ei viikoittain). Jos kuorit ihoasi liian usein, tulee siitä karhea ja paksu, pehmeän ja joustavan sijaan.
Kasvonaamiota sinun tulisi käyttää ainakin kerran viikossa nähdäksesi minkäänlaisia tuloksia. Voit esimerkiksi päättää, että laitat kasvonaamion aina tietyn tv-sarjan ajaksi, silloin muistat sen helpommin, eikä se jää tekemättä. Naamio on helppo unohtaa tai ”olla laittamatta” ja silloinhan tuloksiakaan on turha toivoa.
3. Laajentuneet ihohuokoset syntyvät, jos ihmisellä on rasvaisempi iho, mustapäitä tai jos ihoa ei puhdista huolella joka ilta. Laajentuneet ihohuokoset voivat myös olla perua siitä, että talia on ollut huokosessa niin kauan, että sen lähtiessä itsestään huokonen jää laajentuneeksi pysyvästi. Rasvainen iho voi olla perinnöllistä, mutta laajentuneet ihohuokoset eivät. Laajentuneita ihohuokosia voi olla vaikea saada pois, mutta voit ainakin yrittää estää uusien syntymistä puhdistamalla ihoasi joka ilta ja käyttämällä kuorintaa ja naamiota edellä mainitulla tavalla. Markkinoilla on kyllä huokosia pienentäviä kasvovesiä, mutta niihin ei kannata luottaa liikaa, ne kun eivät ole mitään ihmeaineita.
Toivottavasti näistä vinkeistä on apua iho-ongelmaasi, kenenkään ei tule voida noin pahoin tällaisen asian takia. Jos ongelma ei helpota, varaa aika kosmetologille, joka toivon mukaan voi antaa lisää käytännön vinkkejä ja hoitoja. Tsemppiä! <3
Terveisin nuorisotiedottaja ja kosmetologi Sanna ja nuorisotiedottaja Lena