allergiaa!?
06.12.2013
Siis mulla tuntuu että kurkussa olis jotain. Semmonen joku pala. Ja en oo varma mutta voisko tää johtua suklaasta. Kun sain joulusuklaa kalenterin ja sen jälkeen aina kun olen ottanut sen päivän suklaa niin on tuntunut että kurkussa olisi jotain. Sama kävi myös tänää aamulla kun söin suklaa karkkia niin päivällä sama juttu ja tossa illalla sama homma taas. En tiedä johtuko siitä vai olisiko kilpirauhasissa jotain...äiti on kattonu mun kurkkun ja kokeillu sitä ja ei ainakaan huomannut mitään erikoista. Auttaisitteko silti kun huolestun aika helposti.. kiitos jo etukäteen:) Pelottaa!!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
09.12.2013
Hei!
Valitettavasti emme voi varmuudella sanoa, mistä palan tunne kurkussa johtuu, sillä me emme itse pääse tutkimaan sinua, mutta emme usko, että kyseessä on mitään vaarallista. Tässä muutama vaihtoehto, mitä meille äkkiseltään tulee mieleen:
On tietenkin mahdollista, että sinulla olisi yliherkkyys suklaata vastaan, tosin tämä on todella harvinaista ja ehkä ei niin todennäköistä, jos et aiemmin ole huomannut mitään. Todennäköisempää on, että olisit allerginen jollekin joulukalenterisuklaan ainesosalle - sisältääkö suklaat esim. pähkinöitä? Pähkinät ovat yleinen ainesosa, joka aiheuttaa yliherkkyyttä ja omassa tuttavapiirissä on myös sellaisia, jotka ovat reagoineet pähkinöihin vasta myöhemmällä iällä.
Oletko ollut sairas (flunssainen) viime aikoina tai oletko sitä vielä tai ehkä tauti on vasta lähtökuopissaan? Siinä tapauksessahan on mahdollista, että kaulasi imusolmukkeet ovat turvonneet vähän ja kurkkusi ja nielusi ovat muutenkin karheita, mikä voi vaikeuttaa nielemistä. Emme usko, että kyse on kilpirauhasista.
Tietenkin on mahdollista, että kyse olisi myös närästyksestä. Närästys voi joskus muistuttaa tunnetta siitä, että olisi pala kurkussa. Rasvaiset ruuuat, etenkin suklaa, aiheuttavat närästystä, koska ne heikentävät ruokatorven alaosassa olevan sulkijalihaksen toimintaa.
Kehomme ovat myös siitä outoja, että kaikki osat ovat yhteydessä toisiinsa. Siksi on mahdollista, että palan tunne kurkussa voisi johtua myös kireistä niska- ja hartianseudun lihaksista. Jos istut paljon koneella ja sinulla on väärä asento tai kannat painavaa koulureppua, voi hartiasi jumittua oikein kunnolla. Kannattaa siis yrittä venytellä ja jumpata (esim. keppijumppa) lempeästi hartioita ja niskaa ja ehkä pyytää jotakuta hieromaan vähän hartioitasi ja sitä kautta saada vetreyttä alueelle.
Myös kehomme ja mielemme ovat yhteydessä, joten palan tunne kurkussa voi tietenkin johtua myös henkisestä "vaivasta" - onko sinulla ollut erityisen paljon stressiä viime aikoina? Tai murehditko jotakin tiettyä juttua? Jännitätkö jotakin? Myös tämänkaltaiset "negatiiviset" seikat voivat aiheuttaa mitä kummallisimpia oireita.
Emme usko, että kyse on mistään vaarallisesta, varsinkaan, kun et mainitse muista oireista. Yritä siis rentoutua ja ehkä myös vähän jumppailla ylävartalon lihaksia ja mahdollisesti jättää närästystä aiheuttavat ainesosat pois ruokavaliostasi - toivotaan, että nämä asiat auttaisivat. Jos vaiva ei kuitenkaan hellitä, kannattaa sinun mennä esim. kouluterveydenhoitajan puheille ja sitä kautta lisätutkimuksiin.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott