Hiv tartunnan mahdollisuus
25.07.2017
Hei!
Harrastin yhdenillan jutun suojaamatonta seksiä. Neljä viikkoa tämän jälkeen sairastuin korkeaan kuumeeseen noin 40 astetta , oksennukseen ja ihottumaan jota oli pääasiassa vatsassa ja kaulassa. Oireet kestivät kuitenkin vain vajaa 3 päivää.. lääkäri totesi tämän noro virukseksi. Jälkikäteen aloin pohtia asiaa voisivatko nämä sittenkin olla hivin ensioireita? Eivätkö ensioireiden kesto ollu todella lyhyet tähän tapaukseen? Myös perheenjäseneni sairastuivat kuumeeseen ja oksennukseen heti seuraavana päivänä, heille ei kuitenkaan tullut ihottumaa.. Salainen nimimerkki

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
31.07.2017
Hei,
Kuten tiedät niin suojaamattomaan yhdyntään liittyy aina riskejä, ja vaikka HIVin altistumisen todennäköisyys on paljon pienempi kuin esim, klamydian tai jonkun toisen sukupuolitaudin niin riski on kuitekin aina olemassa sillä et voi tietää onko seksikumppanisi harrastanut suojaamatonta seksiä myös muiden kanssa.
Se pitää paikkansa että jotkut HIV tartunnan saaneet voivat 2-3 viikkoa sen jälkeen saada kuumetta, kurkkukipua, ripulia tai ihottumaa. Mutta toisaalta ehkä suurin osa tartunnan saaneista eivät saa minkäänlaisia oireita. Ja yleensä tämä n.s. primaari hiv-infektio kestää 2-3 viikkoa.
Sinun tapauksessasi on paljon todennäköisempää että kyseessä oli "tavallinen" noro-virus. Mutta jotta voisit rentoutua ja päästä näistä ajatuksista eroon suosittelen kuitenkin että kävisit testeissä. Koska suojaamattomasta yhdynnästä on jo yli 4 viikkoa mahdollinen infektio näkyisi jo veressä. Joten kät terveysasemalla ja pyydä lähetettä testeihin.
Ja jatkossa olisi todella tärkeää että pitäisit aina kondomia mukana, tällä tavalla voisit välttää sitä pahoinvointia ja stressiä mitä tunnet tällä hetkellä.
Soita siis terveyskeskukseen jo tänään jotta saisit mahdollisimman pian käydä testeissä.
Ystävällisin terveisin
Tessi