Rintakivut
05.06.2016
Hei minulla tulee sillontällöin vasempaan rintaan sellasta pistelevää kipua tai sen tapaista ja se on tosi ärsyttävää niin kannattaako minun käydä lääkärissä vai onko tuo normaalia? Jokuvain111
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
10.06.2016
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi!
Rintakehähän on kylkiluiden rajaama tila, jonka yläosassa on hartioiden ja olkavarsien liikuttamiseen osallistuvat lihakset. Kylkiluiden välisessä tilasta löytyy hengittämiseen osallistuvat kylkivälilihakset. Rintakehän sisällä puolestaan sijaitsevat sydän, keuhkot ja suuret verisuonet sekä ruokatorvi. Kaikki mainitut kudokset ja elimet voivat olla rintakehällä tuntuvan kivun syynä, mutta kullakin sairaudella on myös omat ominaispiirteensä.
Yleisimpiä kipuja on rintakehän luu- ja lihaskivut. Kivun syynä voi olla tiedossa oleva vamma, joko suora isku tai venähdys tai sitten pitkäaikaisen rasituksen aiheuttama ärsytys. Kylkiluihin tai rintakehän lihaksiin liittyvä kipu on yleensä selkeästi paikallista, ja rintakehä tuntuu aralta paineltaessa kipukohdasta. Nämä kivut myös pahenevat venytys- ja vääntöliikkeissä.
Mikäli tuntemasi kipu muuttuisi ajoittaisesta jatkuvasti tuntuvaksi kivuksi, kehottaisin hakeutumaan lääkäriin. Kuitenkin mikäli tuntemasi kipu sinua häiritsee, voi aina käydä lääkärillä tai hoitajan vastaanotolla keskustelemassa asiasta.
Terveisin, Miia, terveydenhoitaja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.