Selkä
16.02.2014
terve. On ollut selkä kipua noin 5 päivää syy taitaa olla jännityksen tuoma lihasjumi sunniilleen keskiselässä. 2 lihasta ei mitään kovaa särkyy semmosta lievää. En pistä voltarenii emulgeelii koska se on hyödytöntä. Haluan tietää miten kauan/ tai miten saan tämän pois. Lääkääriin en aio kyl mennä mkoska tämä on aiheutunut jännityksestä. Jännitystä ollut 5 päivää koska tunsin ihme kipuu mahassa ja luulin että olen sairastunut vakavasti ja aloin jännittää karmeasti ja nyt ymmärin että mistään vakavasta ei ole kyse. Eli perus lihas jumi. Janne

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
17.02.2014
Hei Janne!
Ensinnäkin sinun kannattaa ottaa rauhassa ja antaa selän levätä. Yritä välttää raskaiden esineiden nostamista ja sellaisia liikkeitä, jotka tuottavat lisää kipua selkääsi. Selkäkipusi on jatkunut jo suhteellisen kauan ollakseen tavallinen lihasjännitys, joten sinun kannattaa ottaa jotain lihaksia rentouttavaa lääkettä kuuriluontoisesti. Kokeile esim. ottaa Buranaa parin päivän ajan aamuin illoin. Voit myös venytellä (googlettamalla löydät useita venyttelyohjeita) ja käydä rauhallisilla kävelylenkeillä, jotka mahdollisesti vetreyttäisivät selkääsi.
Jos jännitys ei helpota, kannattaa sinun käydä hierojalla tai fysioterapeutilla. Tietenkin voit pyytää myös vaikkapa vanhempiasi hieromaan selkääsi - ehkä sekin helpottaisi. Jos selkäkivut eivät kuitenkaan mene ohi pian, kannattaa sinun varmuuden vuoksi käydä näyttämässä selkääsi esim. kouluterveydenhoitajalle.
Selkäkivut on asia, joita jokainen ihminen saa silloin tällöin elämänsä aikana - joskus ilman selkeää syytäkin. Yleensä nämä ovat ohimeneviä vaivoja, eikä niistä tarvitse sen enempää murehtia. Useimmiten selkäkivun lähtemistä voi vain odotella.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena