Tarvitsen apua
09.12.2021
Olen 16v tyttö ja kärsin todella elämää vaikeuttavasta käsien hikoilusta. Hikoilu on todell voimakasta ja yleistä itselläni. Wanhojentanssit tulossa, haluaisin apua, koska joudun kokemaan tästä joka ikinen päiväolen kokeillut kuivaa kädet, pestä kylmällä vedellä ja kaikkea, mutta mikään ei auta. help
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
16.12.2021
Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Todella ikävä kuulla vaivastasi ja että se monin tavoin hankaloittaa arkeasi. On ymmärrettävää, että tulevat wanhat jännittää, onhan se merkittävä tapahtuma kenen tahansa nuoren elämässä.
Kerrot kysymyksessäsi, että olet kokeillut joitakin itsehoitomenetelmiä, mutta niistä ei ole ollut apua. Terveyskirjaston sivuilla neuvottiin kokeilemaan antiperspiranttia käsiin. Apteekista saa myös alumiiniklorodoheksahydraatin vedetöntä alkoholiliuosta tai amuliniumzirkoniumkloridia sisältäviä tuotteita. Voit kysyä näistä lisää apteekissa työntekijältä. Ne voivat ärsyttää herkkää ihoa, joten pohjalla voi käyttää perusvoidetta.
Mikäli itsehoito ei tuota toivottua tulosta ja hikoilu jatkuu edelleen, voit hakeutua koulusi terveydenhoitajalle, jonka kautta sinun pitäisi päästä ihotautilääkärin vastaanotolle. Lääkäri voi tutkia tarkemmin, voiko hikoilu johtua esim. jostakin käytössäsi olevasta lääkkeestä tai löytyykö sille jokin muu selittävä tekijä. Hoitokeinoja on olemassa ja ne ovat ilmeisesti hyvin siedettyjä, joten lääkäri voi suositella sinulle niitä, jos kokee tarpeelliseksi.
Voit lukea aiheesta lisää esim. Terveyskirjaston tai Netlääkärin sivustoilta. Terveydenhoitajalle voit myös varata aikaa, jos haluat hänen kanssa jutella oireista ja siitä, miten hikoilu vaikuttaa arkeesi.
Joka tapauksessa toivon, että saat helpotusta oireisiin, voit viettää rauhallisen joulun läheistesi kanssa ja saat nautittua unohtumattomista wanhojentansseista. Voit olla Nuortenelämään uudelleen yhteydessä, mikäli jokin asia jäi vaivaamaan.
Terkuin, Jenni,
nuoriso-ohjaaja/Nuortenelämä Lappi
https://www.nuortenelama.fi/