tourette
31.12.2017
sain tietää että yhellä henkilöllä on tourette eikä hän ollut kertonut sitä minulle. miksi hän piti sen minulta salassa. sitten minua pyydettiin pitämään se salassa muilta henkilöiltä ketkä tunnen.

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
04.01.2018
Hei,
Ymmärrän toki että olet hämmentynyt. Minkä takia jonkun sairaus olisi salassapidettävä asia. Toisaalta kyseinen henkilö on sinua vanhempi, jonka takia hänen suhtautumisensa tähän voi olla erilainen. Nykyään puhutaan melko avoimesti psyykkisistä sairauksista ja vaikeuksista, ja vaikka Tourette ei ole psyykkinen oireyhymä vaan neurologinen tai neurokemiallinen niin siihen on lähes aina liittynyt sama häpeä, koska se on sairaus josta "Matti Meikäläinen" tietää melko vähän.
Kaikki tuntemattomat ja "oudot" jutut herättävät aina hämmennystä ja pelkoa, jonka takia mm. psyykkiset sairaudet ovat aikaisemmin olleet sellaisia joista ei olla puhuttu. Vielä tänä päivänä sen huomaa varsinkin vanhemmista ihmisistä, koska heidän sukupolvelle optetettiin että "näistä jutuista ei sitten puhuta". Tämä ajattelutapa siirtyi sen jälkeen seuraavalle sukupolvelle, ja vasta tänään - sinun sukupolvellasi on mahdollisuus muuttaa tätä ajattelutapaa.
Kuten sanoin niin Touretten oireyhtymä ei ole psyykkinen sairaus vaan neurologinen, siihen saattaa liittyä motorisia tai äänellisiä pakkoliikkeitä. Toistaiseksi oireyhtymää ei voida parantaa, mutta oireita voidaankin lievittää esimerkiksi lääkkeiden avulla.
Todennäköisesti kyseinen henkilö piti sairautensa sinulta salassa koska ei halua sinun miettivän asiaa, eikä halua että sinä ajattelet hänestä toisella tavall kuin nyt. Jos kyseinen henkilö haluaa puhua asiasta julkisesti niin hän saa tietenkin tehdä näin, mutta samaten hänellä on oikeus pitää asiaa salassa jos hän näin päättää.
Neuvoisin sinua puhumaan asiasta kyseisen henkilön kanssa, niin voitte molemmat kertoa miten teistä tuntuu. Tämä diagnoosi ei muuta oikeastaan mitään, henkilö on edelleen sama.
Haleja
Tessi