Voiko hiv ensioireet ilmetä alle 2 viikossa?
05.12.2015
Hei, kysyisin että kuinka todennäköisenä pidätte sitä että olen saanut hiv-tartunnan? Harrastin suojattua seksiä suomalaisen nuoren miehen kanssa, mutta suuseksiä annoin hänelle ilman kondomia ja hän tuli suuhuni ja nielin siemennesteen. Neljä päivää tämän jälkeen minulle nousi kuumetta 38,5 astetta ja nieluni tulehtui rakkulaiseksi. Lääkäri diagnosoi oireeni enterorokoksi mitä oli ollut silloin liikkeellä. Nieluviljelystä ei löytynyt bakteereja. Oireet hävisivät viikossa. Heti tämän jälkeen huuleeni ilmestyi herpeksen oloinen rakkula, jonka lääkäri arvioi kuuluvan enterorokon oireisiin. Se hävisi alle viikossa. Kaikki oireeni siis olivat kadonneet 2,5 viikkoa seksikontaktini jälkeen, joten haluaisin tietää onko mahdollista että hiv oireilee niin nopeasti? Ja voiko siemenneste muutenvain tulehduttaa nielun? jouluvalot
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
10.12.2015
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Hienoa että olitte vastuullisia ja harrastitte suojattua seksiä!
Mitä tulee HIV-tartunnan mahdollisuuteen, niin alle puolella tartunnan saaneista saattaa tulla ensi oireita 2-8 viikkoa tartunnan saamisesta. Oireina tällöin mm. kuume, lihas- ja nivelkivut, ihottuma, väsymys ja ripulointi. Oireet ovat hyvin yleisiä, flunssan kaltaisia.
Mainitsemasi oireet kuumeesta ja rakkuloista voivat hyvinkin täsmätä lääkärin diagnosoimaan enterorokkoon, kuten myös huulesi rakkula. Lääkärin on ollut asia helpompi todeta, koska on nähnyt ne rakkulat, minä en.
Oireesi katosivat kuitenkin suhteellisen nopeasti, eikä oireilun alkuun ollut kuin muutama päivä yhdynnästä, joten vaikuttaisi siltä, etteivät oireilusi liity HIV-tartuntaan millään lailla. Tämä on tietenkin täysin spekulaatiota, täyden varmuuden saat käymällä HIV-testissä. HIV-testin tulos on täysin luotettava, kun viimeisestä mahdollisesta tartuntatilanteesta (suojaamaton seksi) on kulunut 3 kuukautta. Teillä ei kuitenkaan ollut kertomasi perusteella suojaamaton yhdyntä lukuunottamatta suuseksiä. Eli koska olet saanut suuseksissä spermaa suuhusi ja niellyt sitä, voisi olla hyvä käydä HIV-testissä. Testauttamalla itsesi et ainakaan menetä mitään. Päinvastoin saisit mielenrauhan itsellesi.
Mikäli sperma olisi aiheuttanut jonkin nielutulehduksen, nieluviljelynäytteen luulisi näyttäneen bakteerikasvustoa. Mutta jälleen en voi tätäkään todeta täydellä varmuudella, koska tiedossani ei ole millaista testausta käytettiin.
terveisin, Miia, terveydenhoitaja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.