Voiko klamydia tarttua
29.12.2017
Hei, masturboin joku aika sitten käytetyllä dildolla. Pesin sen vedellä, mutten muuta. Onko mahdollista että siitä on voinut tarttua klamydia tai tippuri? Pesin sen vain vedellä en käyttänyt saippuaa.
Nyt minulla on ollut viikon verran oudot vatsakivut. Ne voivat kyllä varmaan johtua kuukautisista, mutta tavallisesti kipuni eivät ole näin kovat
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
29.12.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi! Todella hienoa, että haluat huolehtia seksuaaliterveydestäsi ja otit meihin yhteyttä.
Masturbointi on hyvä tapa tutustua omaan kehoonsa ja sen reaktioihin. Seksilelut tosiaan ovat sellaisia, että ne on tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön. Oliko tämä mainitsemasi dildo sellaisen henkilön, jolla on todettu klamydia tai tippuri vai pelottavatko taudit ylipäätään? Seksitaudit voivat valitettavasti tarttua myös seksilelujen kautta. Yleisesti ottaen on suurempi riski saada tauti silloin, kun lelussa on vielä toisen eritteitä, mutta ilmeisesti tässä ei ollut, kun kerroit pesseesi lelun vedellä. Olisi melko huonoa tuuria, mikäli lelusta olisi tullut klamydia tai tippuri, eli sinällään on todennäköisempää, että vatsakipusi johtuvat kuukautisista tai jostain muusta.
Koska vatsakipujen syy ei ole tiedossa ja häviävän pieni mahdollisuus on myös seksitautien suhteen, olisi hyvä käydä juttelemassa terveydenhoitajan kanssa, jotta pääsisit ikävästä vaivastasi. Tarvittaessa voitte jutella myös seksitautien testaamisesta. Noin yleisesti ei kuitenkaan ole mitään pelättävää, sillä joidenkin seksitautien hoito tapahtuu ihan antibioottikuurilla, niin kuin minkä tahansa muun taudin hoitaminen myös. Käynnin jälkeen sinulla on toivottavasti niin henkisesti kuin fyysisestikin parempi olo.
Jatkossa on hyvä miettiä oman seksilelun hankkimista tai itsetyydytystä jollakin muulla esineellä tai välineellä, joka ei raavi tai rikkoudu sisälle. Olipa kyseessä sitten oma tai toisen seksilelu, on hyvä pestä lelu vedellä ja miedolla saippualla käytön jälkeen tai noudattaa niitä ohjeita, jotka valmistaja on ilmoittanut. Myös huuhtaisu ennen käyttöä on hyväksi, etenkin, jos dildoa ei ole säilytetty suojaisassa paikassa. Mikäli kyseessä on toisen ihmisen henkilökohtainen seksilelu, voi lelun suojata kondomilla, jotta vältyttäisiin taudeilta tai tulehduksilta. Mieluiten kuitenkin säästää rahaa ja hankkii sitten ihan oman ja mieleisensä lelun. Sexpon sivuilla on lisää tietoa seksivälineistä ja niiden puhdistamisesta.
Nyt siis vain rohkeasti selvittämään, mikä vatsakipujesi taustalla on, niin voit taas hyvin. Lähetän täältä paljon tsemppaavia ajatuksia ja hyvää mieltä! Oikein mukavaa päivää ja onnellista uutta vuotta!
Toivoo Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.