Vuorineuvokset
26.04.2024
Miksi ihmeessä Suomessa on vuorineuvoksia, vaikka ei ole yhtään niin korkeaa kohtaa, jota voisi vuoreksi sanoa? Onhan Haltikin vain tunturi. Kuinka paljon vuorineuvoksia sitten onkaan keski-Euroopassa, esim. Sveitsissä ja varsinkin Aasian maissa, joissa korkeimmat vuoret sijaitsevat? Ja mitä ne vuorineuvokset oikein tekevät?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
02.05.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Vuorineuvos on itse asiassa arvonimi, jonka Suomen tasavallan presidentti myöntää. Sillä ei siis ole mitään tekemistä vuorten tai tunturien kanssa. Nimike on peräisin Ruotsin vallan ajalta, jolloin nimike vuorineuvos oli bergsråd. Berg = vuori, råd= neuvoja.
Arvonimi voidaan myöntää kansalaiselle julkisena arvonannon osoituksena hänen yhteiskunnan hyväksi tekemästään työstä. Toisin sanoen vuorineuvosten tulee tehdä erittäin ansioitunut ura yrityselämän palveluksessa. Esim. Mikko Helander (Keskon pääjohtaja), Ilkka Hämälä (Metsä Groupin pääjohtaja), Pasi Laine (Valmetin toimitusjohtaja) ja Matti Karppinen (Saarioisten toimitusjohtaja), Lasse Kurkilahti (Kemiran & Raision pääjohtaja, Nokian renkaiden toimitusjohtaja).
Vuorineuvos (ja valtioneuvos) ovat arvonimistä arvokkaimmat, joita voi saada. Nimeen ei itsessään liity oikeuksia tai velvollisuuksia, jollei veron maksamista lasketa. Vuorineuvokset maksavat veroja ja vuorineuvoksen arvonimi itsessäänkin maksaa.
Ulkomailla arvonimet ovat myös käytössä, mutta en osaa sanoa vastinetta vuorineuvokselle. Valtioneuvoston kanslian suosituksen mukaisesti suomalaisia arvonimiä ei käännettäisi toisille kielille.
Terkuin Stinke