moi
28.01.2014
Poltan joskus kännissä esim 1 normaali askin tupakkaa...nyt viime tiistaina vaikka olin selvinpäin poltin askin ja poltan aina monta putkeen..voiko se olla vaarallisempaa kun että polttais säännöllisesti ja hitaasti päivässä askin eikä kerralla montaa?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
28.01.2014
Hei!
Hmm.. kysymykseesi on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta, sillä tupakanpoltto ja sen haittavaikutukset eivät välttämättä ole yhtä pahat tai samanlaiset kaikilla.
Me emme luule, että useamman tupakan polttaminen kerralla on sinänsä vaarallisempaa pidemmällä tähtäimellä kuin se, että polttaisit vähän joka päivä (Lue: molemmat tavat ovat haitallisia kehollesi!). Tietenkin usean tupakan polttaminen kerralla on haasteellisempaa keholle, sillä nikotiinin ja muiden myrkkyjen määrä nousee huimasti heti kerralla ja kehon sisäelimet joutuvat tehdä paljon enemmän töitä puhdistaakseen kehosi. Myös koukkuun jäämisen vaara on paljon suurempi, jos altistat kehosi mainitsemasi kaltaisille hurjille kerta-annoksille nikotiinia.
Olet selvästikin tietoinen siitä, että tupakka ei ole hyväksi sinulle ja mietit itsekin sen vaikutuksia. Et vielä ehkä ole koukussa ja sinun kannattaakin harkita, onko tuolla tapaa jatkamisessa järkeä? Haluatko todella ottaa sen riskin, että jäät koukkuun?
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott