Alkoholi ja riidat
17.03.2015
Hei. Perheessämme on ollut pitkän aikaa äiti ryyppää sidukkaa ja ravaa baareissa ja valehtelee että yöpyy jossain muualla. Hänellä on paha alkoholi addiktio ja isä on yrittänyt hänelle takoa järkeä päähän. Kun äiti ottaa vähäsenkin puhe alkaa kiihtyä alkaa selitellä kaikkea outoa. Sittenkun isä ottaa tämän ongelman huomioon äiti pimahtaa täysin ja alkaa kirota ja haukkua isäni sukua että isäsi hakkasi vaimoasi ja kaikkea vanhoja juttuja.
Olen ite yrittänyt kertoa isälle kun isäni ei pysty vaikuttamaan äitini hölmöön toimintaan ja hän käyttäytyy kun joku pikku teini. Olen ehdottanu pitäskö välillä soittaa jotain apua mikä auttaisi tähän? Välillä voi olla väkivaltaa olen ittekkin pitänyt vetää hänet maahan kun kävi käsiksi ja tilanne on lähteny hallinnasta monesti. Antakaa neuvoja... Lauri
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
18.03.2015
Hei Lauri,
Kiitos kysymyksestäsi. On todella hyvä, että kirjoitit meille tilanteestasi. Äitisi alkoholin käyttö aiheuttaa monenlaisia ongelmia kotonasi, joista joudut kärsimään. Sinun kannattaa ehdottomasti hakea apua tilanteeseen.
Ota yhteyttä Nuppi Nuorten palvelupisteeseen. Nupin palvelut on tarkoitettu kaikille alle 25-vuotiaille nuorille, jotka tarvitsevat apua ja neuvoja elämäntilanteensa selkiyttämiseksi. Tilanne kotonasi on juuri sellainen, johon Nupista voi hakea apua. Yhteystiedot löydät alla olevasta linkistä:
http://www.riihimaki.fi/Riihimaki/sosiaalipalvelut/Sosiaalipalvelut/Paihdepalvelut/Nuppi/Yhteystiedot/
Voit tutustua myös Varjomaailma –verkkopalveluun: http://www.varjomaailma.fi/ Varjomaailma auttaa nuoria, joilla on huoli vanhempien juomisesta. Varjomaailman sivuilta löytyy mm. muistilista, jonka täyttäminen etukäteen voisi helpottaa tilanteen jäsentämistä ja siitä puhumista ammattilaisen kanssa.
Muista, että käsiksi käyminen on aina väärin, tapahtuipa se selvin päin tai humalassa. Sinun ei tarvitse sietää väkivaltaista käyttäytymistä äitisi taholta. Jos tilanne sitä vaatii, voit aina soittaa poliisin paikalle. Äitisi on aikuinen ja vastuussa omista valinnoistaan ja teoistaan. Sinulla on oikeus hakea apua itsellesi.
Oikein paljon jaksamista sinulle.
Maria – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.